از«قاصد»علم تا«نور»پیشرفت ایران ۱

 #گزارش_هفته | از«قاصد»علم تا«نور»پیشرفت ایران

 نگاهی به رشد خیره‌کننده علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران؛ اولین کشور اسلامی و دهمین کشور جهان که هم ماهواره و هم ماهواره‌بر دارد

🔸 «شناسایی می‌کنند و دیگر حتی برای شرکت در اجلاس‌ها و مجامع علمی هم ویزا نمی‌دهند!» این یک عبارت آشنا در میان فعالان و تولیدکنندگان و دانشمندان ایرانی به‌خصوص آنهایی است که در بخش های فناورانه و لبه فنّاوری فعالیت می‌کنند. اتفاق ناخوشایندی که البته یک معنای تلویحی دارد و آن رشد خیره‌کننده تولید علم در میان دانشمندان و متخصصان ایرانی است؛ آن‌قدر خیره‌کننده که غرب برای مهارش، دست به تحریم علمی زده است، آن‌هم با بدوی‌ترین شکل ممکن: ندادن اجازه ورود به ایرانیان برای حضور در مجامع و محافل علمی!

🔸رشد خیره‌کننده تولید علم در ایران

🔹بررسی میزان رشد و تولید علم در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که در دو دهۀ گذشته، میزان تولید علم توسط پژوهشگران و دانشمندان ایرانی به طور مستمر در حال افزایش بوده است: «ما در بخش‌های مختلف علمی پیشرفت‌هایی کردیم که در اوّل انقلاب تصوّرش را هم نمی‌کردیم. ماها خودمان در میدان‌های مقدّم انقلاب حضور داشتیم؛ اصلاً باورمان نمی‌آمد که ما در قضیّه‌ی انرژی هسته‌ای، در قضیّه‌ی نانوتکنولوژی، در قضیّه‌ی بیوتکنولوژی، در قضایای گوناگون پزشکی‌های پیچیده، عملهای جرّاحی بسیار دشوار، در قضیّه‌ی ناباروری، در قضیّه‌ی سلّول‌های بنیادی و بخش‌های مهمّ علمی گوناگون، بتوانیم این جور پیشرفت بکنیم.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸

جامعه علمی کشور در طول این سال‌ها با تلاش خستگی‌ناپذیر و با اتخاذ سیاست‌های حمایت‌آمیز از فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کشور که با حمایت و تأکید رهبر انقلاب اسلامی، همراه بوده است، توانسته در بخش تولید علم از رتبه ۳۹ در سال ۱۳۸۱ به رتبه ۱۵ در سال ۱۴۰۱ برسد. در این بازه زمانی بیست‌ساله، ایران شاهد رشد نزدیک به هفده برابری تولیدات علمی است. این رشد خیره‌کننده که با تأیید مجامع علمی دنیا هم همراه بوده به حدی واضح و قابل‌اثبات است که حتی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه که امکان اما و اگر و تردید در این آمارها را ندارند، تنها چاره را در آن دیده‌اند که این رشد علمی را صرفاً آماری کمی وانمود کنند! هرچند این رسانه‌ها پاسخی به این سؤال نمی‌دهند که این آمار تولیدات علمی اگر از کیفیت لازم برخوردار نبوده، نتایج و ثمرات چشمگیر در رشد فناوری‌های پیشرفته و ارجاعات‌علمی دانشمندان جهان به آنها چگونه رخ میدهد؟

🔸سرعت در اوج محرومیت

🔹رشد خیره‌کننده علمی ایران، در سخت‌ترین شرایط ممکن به وجود آمده است، در وضعیتی که جامعه علمی ایران با تحریم‌های بی‌سابقه، از دسترسی به مواد و تجهیزات لازم محروم بوده و حتی بسیاری از مجامع و شرکت‌ها و دانشگاه‌های مطرح دنیا به دلیل هراس از برخوردهای سخت آمریکا، حاضر به همکاری با همتایان ایرانی خود نبودند. در طول دو دهه اخیر، دشمن حتی برای ایجاد اختلال در چرخه علمی کشور به ترور و حذف فیزیکی دانشمندان ایرانی هم روی آورد تا مگر بتواند با ایجاد هراس و ترس در دل دانشمندان جوان ایرانی آنها را از فعالیت‌های علمی بازدارد. با همه اینها محققان و پژوهشگران ایرانی با عبور از همه این موانع سخت توانستند خود را به جمع ۱۵ کشور برتر تولید علم در دنیا برسانند.

رشد و توسعه و پیشرفت علمی، حالا آرام آرام دارد ثمراتش برای ملت ایران، بیشتر روشن می‌شود؛ از تولید موفقیت‌آمیز واکسن کرونا تا خودکفایی در صنایع دفاعی و ساخت تجهیزات نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران، تولید تجهیزات درمانی و موفقیت‌های متعدد پزشکی، پیشرفت خیره‌کننده ایران در فناوری نانو و… همه‌وهمه نمونه‌هایی از رشد و توسعه علمی ایران است که آینده روشن کشور را نشان می‌دهد.

 ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.