مکلف بودن زن و مرد به دفاع از حق 

مکلف بودن زن و مرد به دفاع از حق

? حضرت زهرا 95 روز یا 75 روز کمتر یا بیشتر، تمام انرژی و حیاتش را صرف دفاع از حق کرد. دفاع از حق، زن و مرد ندارد و جهاد نیست که بگوییم مال مرد است.

 سه نکته در این‌باره عرض می‌کنم؛
نکته‌ی اوّل که مهم است، اینکه حق چیست؟ حق یک امر واقعی، ثابت و حقیقی است. قرآن در سوره‌ی رعد، آیه‌ی 17 می‌فرماید: وقتی سیل می‌آید، رویش کف است. سیل واقعی است، ولی کفش غیرواقعی است. کف باطل است و اثری ندارد و به درد نمی‌خورد و آب، حقیقی است. #حق، یعنی درست و #صحیح و #باطل، یعنی پندار، #غلط و غیرواقعی؛ امّا برای تشخیص معیار می‌خواهد.

? بین خدا و اله‌های دروغین که مردم می‌پرستیدند، اینجا معیار درستی عقل است که می‌گوید چیزی که انسان می‌سازد، خدا نیست؛ چون انسان می‌سازد و از او کوچک‌تر است. پس، در حوزه‌ی توحید، حق، #خدا می‌شود. این حرف هم غلط است که کسی بگوید همه‌ی باورها در عالم حق است. سه خدایی با یک خدایی که حق نمی‌شود. بت با خدا می‌تواند حق باشد؟ انکار پیامبر با پذیرش پیامبر می‌تواند حق باشد؟ حق نمی‌تواند تکثر داشته باشد. حق #واحد است. وقتی خدا حق شد، سخن و فعل و همه‌ی آنچه که انجام می‌دهد حق است.

? ما باید بدانیم حق چیست. معیار ما مسلمانان برای تشخیص حق، #پیامبر، #سنت، #عقل و #قرآن است.

? ابی‌ثابت می‌گوید من در جنگ جمل دچار شک‌وتردید شدم که حق با چه کسی است، ولی علی را یاری کردم. جنگ که تمام شد، به‌خاطر اینکه هنوز ذهنم مشغول بود که اشتباه کردم یا نکردم، نزد ام‌ سلمه همسر پیغمبر رفتم و به او گفتم من در جنگ جمل دچار چنین تردیدی شدم و شما جواب من را بده. ام سلمه به او گفت خیالت راحت باشد، چراکه با گوش‌هایم از پیغمبر شنیدم که ایشان فرمود: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَار»؛ خب معلوم است که حق با علی است، علی که با باطل نیست، ولی علی یک معیار برای حق است. هر کجا رفت، حق هم به‌دنبالش است و شک نکن. اصلاً حق بر محور امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌چرخد.

#حق_چیست

#راه_ما_روشن_است

@rahroshaan

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.