استفاده‌ از گوشی 

#راه_نما | مدت‌هاست متوجه شدم زمان استفاده‌ام از گوشی خیلی زیاد است، برای کم کردن میزان استفاده از گوشی راهنمایی‌ام کنید.

 قدم اول همین است که بیدار شده‌ای. همین که این سوال را مطرح کرده‌ای خوب است، یعنی این مرحله را خوب طی کردی. متوجه شده‌ای که زمان استفاده‌ات از گوشی زیاد است. اما برای دقیق‌تر طی کردن این مرحله، بد نیست ابتدا سراغ خودِ گوشی برویم.

 در مورد مضرات استفاده طولانی مدت از تلفن همراه بگرد و مثل یک کاوش علمی لیست تهیه کن. خواهش می‌کنم نگو خودم می‌دانم که ضرر دارد. مضراتی وجود دارد که هرکدام‌مان جست و جو کنیم، تازه متوجه می‌شویم که حواس‌مان نبوده!. بگذار کاری که گوشی دارد با روح و جانت می‌کند، تو را حسابی شوکه کند.

حالا آن طرف لیست، فایده‌های گوشی را بنویس. مثلا این روزها با گوشی می‌روی مدرسه. با دوستانت تماس می‌گیری و هر کار خوب دیگری که انجام می‌دهی. همین‌جا جلوی هر کار، هر چند ساعتی که به نظرت برایش لازم است یادداشت کن. مثلا ارتباط با دوست‌های مدرسه قبلی، روزی آن قدر!

یک نرم‌افزار خوب برای مدیریت زمان نصب کن. یکی از نرم‌افزارهایی که زمان استفاده از هر برنامه را نشان بدهد. پایان روز همم سخت گیرانه حساب و کتاب کرده و نامه اعمالت را پیش چشمت باز کن تا ببینی چقدر با کدام برنامه کار کرده‌ای. ساعت‌های کار با برنامه‌ها و لیست ساعت‌های مطلوبت را با هم مقایسه کن.

 ذهن ما با گوشی، یک عالمه دل مشغولی پیدا می‌کند. اگر برنامه‌ای برای دنیای بیرون از موبایل نداری؛ دوران ترک این وابستگی خیلی سخت خواهد گذشت و شاید اصلا غیرممکن باشد. در هر حال، ترک کردن یک عادت کمی اذیت‌کننده است!. مغزی که عادت کرده از راه‌های خاصی تغذیه شود، به این راحتی دست‌بردار نمی شود. اصلا شاید ناخواسته دستت برود و رمز گوشی را بزند و ناگهان بگویی: وای! چی شد که این طوری شد؟.

? لیست کارهای جالب و هیجان‎انگیزی که دوست داری و بیرون از گوشی هستند را بنویس. شایدیک هنر یا ورزش و آشپزی جدید، شاید با یک دنیا کتاب جذاب و یا یک لیست فیلم خوب، شاید هم یک فعالیت درآمدزا. چقدر لیست این کارها می‌تواند متنوع باشد. کارهایی که وقتی غرقشان می‌شوی، می‌بینی چقدر لذتش اصیل‌تر، واقعی‌تر و عمیق‌تر است. حیف که جادوی فضای مجازی به بسیاری از آدم‌ها اجازه نمی‌دهد، به این قله‌ها قدم بگذارند. امیدوارم تجربه اوج، قسمتت بشود.

 قدم‌های بعدی را بدون خواندن حرف‌های من هم خودت می‌روی. برای آنکه فاصله آنچه هستی با هدفت کمتر وکمتر بشود، برنامه بریز، به خودت جایزه بده، برنامه هفته‌ات را محاسبه کن. برخی برنامه‌های گوشی باید هشدارهای‌شان خاموش شود و بعضی‌ها را در روز خاصی از هفته چک کنی، بعضی برنامه‌ها را هم که اصلا باید پاک کنی. در یک فرصت خوب این تنظیمات دقیق برنامه به برنامه را انجام بده.

 همین دو قدم اول را اگر محکم بروی خیالم راحت است. همگی، حتی مامان‌ها و باباها و مادربزرگ پدربزرگ‌ها باید در مقابل وسوسه‌های زمان به خدا پناه ببریم. البته که شما نوجوانید و قدرت اراده‌‌‌تان اندازه تکان دادن کوه‌ها است!

 یادت باشد، همه چیزهایی که راجع به آن حرف زدیم، مربوط به استفاده‌های بی‌هدف بود. همان‌هایی که حس کردی زیادی هستند.

 مسائل نوجوانی شما برای‌ نو+جوان مهم است، مشاوران در بخش #راه_نما به سوالات منتخب شما که از طریق @alo_nojavan برای ما بفرستید پاسخ می‌دهند و راهنمایی‌‌تان می‌کنند

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.