فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
#نقد_فیلم
عنکبوت مقدس میخواهد بگوید اسرائیل قاتل زنجیره ای نیست!
شهاب اسفندیاری
تحلیل محتوای مصاحبههای سازندهی «عنکبوت مقدس» نشان میدهد تنها با یک مغز استعمارزده مواجه نیستیم. شواهد جدی از یک شخصیت Psychopath (آزارگر روانی) و Sociopath (جامعهستیز) در گفتار او وجود دارد، با سطح بسیار بالایی از توهم!
۱- جالب این که خودش میگوید هنگام تماشای مستندی درباره سعید حنایی حس «همدردی» با او داشتم و یک «معصومیتی» در او بود! بعد ادعا میکند رسانههای ایران او را قهرمان میدانستند و مردم او را بیگناه میدانستند و لذا این قاتل زنجیرهای محصول جامعه است!
۲- میگوید: «هنگامی که [سعید حنایی] بازداشت شد، بخش قابل توجهی از رسانههای محافظهکار در ایران… او را قهرمانی میدانستند که به وظیفه مذهبیاش عمل کرده. بخش قابل توجهی از جمعیت طرفدار او بودند. با خودم فکر کردم کجای دنیا ممکن است مردم قاتلی را بیگناه بدانند؟»
۳- جالب این است که نتفلیکس به دلیل توهینآمیز بودن عنوان فیلم برای مسلمانان حاضر به سرمایهگذاری در فیلم نشده. اما این رواننژند میگوید من ترجیح میدهم دیگران از فیلم من احساس توهین کنند. میگوید مخاطبان ایرانی چون برهنگی ندیدهاند احتمالا واکنش تندی به فیلم خواهند داشت!
۴- «با نتفلیکس برای ساخت این فیلم مذاکره داشتم. گفتند اسم فیلم باید عوض شود چون ممکن است برای مردم [مسلمان] خاورمیانه توهینآمیز باشد… تصمیم گرفتم با آنها کار نکنم… برایم مهم نیست اگر افرادی احساس کنند به آنها توهین شده… ترجیح میدهم احساس کنند به آنها توهین شده.»
۵- اعتراض اصلی این شازده به «واقعگرا» نبودن سینمای ایران است. میگوید اینکه «در ۵۰ سال گذشته»! صحنههای توالت رفتن زنان و زایمان زنان در فیلمهای ایرانی وجود نداشته موجب ارائه تصویری غیرواقعی از ایران در فیلمها شده و «ماموریت» ایشان آگاه کردن جهانیان از این حقایق ناگفته است!
۶-«در ۵۰ سال گذشته زنان در سینمای ایران بدن نداشتند… فقط چهرههایی هستند که از وسط یک پارچه بیرون زده… حتی تا مدتی قبل تصویر آدمها در خیابان را نمیدیدی. بیشتر نماها داخلی بود و شخصیتها حرف میزدند. اما فیلم ما واقعگرا است. زنان بدن دارند. مو دارند. سکسوالیته دارند»!
۷- اما بامزهترین بخش آنجا است که میگوید «رویکرد من در شیوهی فیلمسازی «اگه میتونی منو بگیر» است. کوبریک هم اینطور بود. فونتریر هم اینطور بود. هر گونه فیلمی که فکر میکردند باحال است و دوست داشتند، میساختند. بعدا یک عده میآیند ربط این فیلمها را به هم کشف میکنند.»!
۸- سخن آخر:
کارکرد فیلم «عنکبوت مقدس» در این زمانه، مانند کارکرد فیلم «سفر قندهار» قبل از حمله نظامی آمریکا به افغانستان است. همراستا با تبلیغات دولت جنایتکار اسرائیل در این روزها است. آنها میگویند ایرانیها دروغگو هستند. این میگوید ایرانیها قاتل زنجیرهای هستند.
۹- قطعا نه آمریکا و نه صهیونیستهای جنایتکار در این زمان جرأت و قدرت حمله به ایران را ندارند. اما ننگ ابدی بر پیشانی آن ایرانیانی خواهد ماند که در سختترین شرایط اقتصادی مردم ایران، همدست و همنوا با سفاکترین رژیمهای جهان، برای تحریم و جنگ علیه ایران کوشیدند.
#سینما
#نویسندگان_حوزوی
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1401/03/15 ساعت 12:42:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |