اقتصاد دهه‌ی شصت 

 #تحلیل_و_تبیین | اقتصاد دهه‌ی شصت و آنچه نباید رخ می‌داد

 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR مطرح کرد

🔸 در آن سال‌ها تفکری بر ذهن برخی مسئولان حاکم بود که تفکرش نزدیک به اقتصاد سوسیالیستی بود و معتقد بود که دولت باید زمام همه اقتصاد کشور را در دست خود داشته باشد.

🔸 حضرت امام (ره) هم با رفتار آن دولت ازاین‌جهت موافق نبودند و تذکر می‌دادند این عبارت را به خاطر می‌آورم که حتماً در کتاب صحیفه نور امام (ره) هست که فرمودند: «کارهایی که هم دولت می‌تواند انجام بدهد و هم مردم می‌توانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آن‌ها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوی مردم را نگیرید. فقط یک نظارتی بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود.» دولت باید شرایط را فراهم کند و از مردم بخواهد که در اقتصاد فعال باشند.

🔸 حتی در مورد واردات و صادرات با توجه ‌به اینکه در قانون اساسی تصویب شده بود و اصل چهل‌و‌چهار قانون اساسی تجارت خارجی در عرصه مدیریت دولتی دیده شده بود؛ حضرت امام (ره) هم فرمودند که دولت خود اقدام به واردات نکند، بلکه اجازه بدهد کسانی که قبلاً وارد می‌کرده‌اند، وارد کنند و دولت مراقبت و نظارت کند که آنچه نباید وارد شود، وارد نشود؛ اما در دولت نگاهی وجود داشت که مدیریت اقتصاد کشور را در دست خود بگیرد.

🔸 یک‌بار برای انتقال کامیون‌های حامل هندوانه از استان خوزستان به‌طرف تهران مانع شدند، به‌طوری‌که خبر آن به امام (ره) رسید و امام (ره) به آن‌ها نهیب زدند و برخورد کردند. زمانی انتقال برنج از شمال به تهران را ممنوع کرده بودند و می‌گفتند باید برنج‌کاران برنج خود را به دولت بفروشند و دولت تنها خریدار برنج باشد. 

🔸 آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان رئیس‌جمهور بودند و از نوع مدیریت اقتصاد کشور دل خونی داشتند؛ از این‌جهت به‌شدت ناراضی و ناراحت بودند ولی بالاخره تفکری که بر سر کار بود، مانع می‌شد از اینکه کارها به مردم واگذار شود و اقتصاد کشور مردمی باشد. این نوع رفتار موجب شده بود که بخش مهمی از سرمایه‌گذاران سرمایه خویش را به جاهای دیگر بردند. همین نوع نگاه موجب شده بود بسیاری از کسانی که تجربه کار، سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت داشتند به تردید بیفتند، دست نگه‌دارند و اقدامی نکنند.

 پرونده #عبرتهای_اقتصاد_دهه_شصت

 ادامه را بخوانید

https://khl.ink/f/51988

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.