بنای مجلس

 #تحلیل_و_تبیین | بنای مجلس، حرکت به سمت مسائل اصلی و کلیدی کشور به دور از حاشیه‌هاست

 گفت‌وگویی با آقای سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درباره جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

🔹 استقلال قوا به معنی دشمنی و خصومت قوا نیست. استقلال قوا یعنی اینکه هر قوه‌ای کار خودش را در مجموعه‌ی حاکمیت درست انجام بدهد. کارویژه‌های هر قوه هم در قانون اساسی مشخص شده. مجلس وظیفه‌اش مشخص است، دولت وظیفه‌اش مشخص است، قوه‌ی قضائیه وظیفه‌اش مشخص است، نیروهای مسلح وظایفشان مشخص است. شوراهای عالی کشور وظایفشان مشخص است. اینها باید به‌عنوان یک منظومه کار کنند. اینکه گفتند مستقل باشند برای اینکه خدای‌ناکرده این درهم‌تنیدگی آنها یک موقع کارکرد نظام و حاکمیت را دچار خدشه نکند.

🔹 نباید کسی تصور کند که اگر با قوه‌ی دیگری در نگاه تخریبی بر بیاید یا رقابت بکند او سرمایه‌ی اجتماعی بیشتری برایش تولید می‌شود. نه این غلط است. اتفاقاً آن چیزی که مردم را نگران می‌کند رقابت و رویارویی و درگیری قوا با همدیگر است؛ که موجب فشل شدن چارچوب حاکمیت می‌شود. هماهنگی و همراهی قوا قطعاً یک فضیلت است.  اما درعین‌حال دستگاه‌ها روی انجام کارویژه‌های خودشان باید دقت داشته باشند. یعنی مجلس در عین حالی که تلاش می‌کند با دولت تعامل داشته باشد طبق آن اصول قانونی‌ای که در اختیارش قرار گذاشته شده باید نظارتش را هم انجام بدهد.

🔹 رهبر انقلاب اشاره فرمودند بسیاری از مصوباتی که در این مجلس به تصویب رسیده، مصوبات راهبردی بوده. راهبردی یعنی ناظر به مسائل اصلی کشور بوده است. حتی نمونه‌هایش را ایشان بیان کردند. مثلاً “مسئله‌ی قانون اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها". خب در شرایطی که باز به تعبیر درست ایشان کشور در حوزه‌ی سیاست خارجی دچار سردرگمی و سرگردانی بود و معلوم نبود که کشور در قبال تحریم‌های یکپارچه و صف ظالمانه‌ی تحریم‌گران چه باید بکند؟ اینجا یک وجوه مشخصی در قانون مشخص شد که ما در حوزه‌ی سیاست خارجی و در رابطه با تحریم‌ها و مسئله‌ی هسته‌ای این کارهای قانونی را باید انجام دهیم. تکلیف ما مشخص شد و کار خیلی بزرگی بود. یعنی از آن به بعد خود مسئولان دولت قبلی هم به‌رغم مخالفت‌های اولیه‌ای که داشتند، بعداً حرفشان این بود که تکلیف ما روشن شد و می‌دانیم بر اساس چه چارچوب و اسلوبی جلو برویم.

 ادامه را بخوانید

 khl.ink/f/53037

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.