تریبون مقاومت

نگاهی به کارکردهای سیاسی نماز جمعه براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی؛

نماز جمعه از جمله تریبون‌ها و نهادهای مهم و مطرح کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است. اعلان مواضع مهم و جهت‌گیری‌های کلان از سویی و حضور اقشار مختلف مردم از سوی دیگر، نمازجمعه را به نهاد عمومیِ مهم و اثرگذاری تبدیل کرده است. رهبر انقلاب اسلامی نیز در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب بارها در جایگاه امامت جمعه قرار گرفته و از این تریبون با مردم سخن گفته‌ و روشنگری کرده‌اند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت سالگرد چهلمین سال حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه امامت جمعه و در آستانه‌ی اقامه‌ی نماز جمعه 27 دی ماه 1398 توسط ایشان، در یادداشت زیر «کارکردهای سیاسی نماز جمعه» را براساس بیانات رهبر انقلاب تبیین می‌کند.

کارکردهای سیاسی یک نماز
با رجوع به بیانات رهبر انقلاب اسلامی می‌توان به برخی از مهم‌ترین کارکردهای سیاسی نماز جمعه در سطح جامعه‌ دست یافت. توجه به این کارکردها می‌تواند ما را در درک دقیق‌تر جایگاه نهاد نماز جمعه کمک کرده و بر تلاش‌ها برای صیانت از آن و ارتقای سطح کمی و کیفی‌اش بیافزاید.
مهم‌ترین کارکردهای نماز جمعه از منظر رهبر انقلاب در چند محور قابل دسته‌بندی و تبیین است:

1- حفظ ایمان و روحیه‌ی مردم
2- آگاهی‌بخشی به مردم در مسائل سیاسی و ضد ضربه کردن ملت
3- نقش‌آفرینی مؤثر در عبور از مشکلات و پیشرفت کشور
4- تزریقِ آرامش روحی به مردم

با توجه به محورهایی که در بحث کارکردهای سیاسی مهم نماز جمعه بدان اشاره شد می‌توان به این نتیجه رسید که این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی با پشتوانه‌ی عمیق معنوی و دینی از یک سو و نقش‌آفرینی چندجانبه در عرصه‌ی تحولات سیاسی و اجتماعی از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی از زاویه‌ی بحث نهادسازی است.
بهره‌برداری از برکات این نهال پُرثمره‌ی انقلاب اما در گرو شناخت و قدرشناسی حقیقی نسبت به آن و برنامه‌ریزی و تلاش دائمی و همه‌جانبه برای ارتقای کمی و کیفی آن بوده و مستلزم توجه و تلاش عموم مردم و مسئولان امر است: «قدر این نماز را، هم آحاد مردم بدانند، هم بخصوص جوانهای عزیزمان بدانند، و هم آقایان ائمه‌ی جمعه‌ی محترم در سراسر کشور بدانند؛ آنها هم قدر این نماز را بدانند؛ این یک منبری است که نظیر آن دیگر وجود ندارد. کاری کنند که جاذبه‌ی نماز جمعه، جوانها و دلهای پاکیزه و مشتاق را به این سمت بکشاند و این کانون روزبه‌روز گرمتر شود.»

مطالعه متن کامل یادداشت

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44682

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.