تسخیر لانه جاسوسی

 #تحلیل_و_تبیبن | تسخیر لانه جاسوسی پاسخ به دشمنی‌های آمریکا بود

 یادداشتی از آقای دکتر فؤاد ایزدی، دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به دلایل تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)

 مطابق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین، سفارتخانه‌های خارجی باید به قوانین کشور میزبان احترام بگذارند و در امور داخلی آن دخالت نکنند. این نکته در ماده۴۱ کنوانسیون ذکر شده است. آمریکایی‌ها، سال‌ها این ماده را نقض می‌کردند. 

🔹️ سال ۳۲ کودتا و حکومت ایران را عوض کردند که جرم بزرگ‌تری از دخالت در امور داخلی است. تمام خاطرات سفرای آمریکایی در این سال‌ها یا همین اسناد لانه جاسوسی در دسترس است؛ از این جهت آمریکایی‌ها عملاً برای سالیان متمادی، از کنوانسیون ۱۹۶۳ وین خارج شده بودند و اصلاً داخل کنوانسیون نبودند.

🔹️ زمانی که به این شکل بسیار گسترده کنوانسیون را نقض کردی، دیگر نمی‌توانی ادعا کنی که کنوانسیون را اجرا کنید. بله! تعرض به سفارتخانه امری خلاف است. منتها آن ساختمان، ساختمان سفارتخانه نبود. بر اساس هزاران مدارکی که وجود دارد، سال‌ها همان لانه جاسوسی بوده است.

🔹️ دانشجویان خط امام(ره) جاسوسان آمریکایی را در تهران دستگیر کردند. به‌قول آمریکایی‌ها «سیتیزن اَرست» کردند. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که سفارت ما خاک ماست. اگر آن سفارت خاک آمریکاست، اتفاقاً قوانین آمریکا در آنجا اجرا شد. «سیتیزن اَرست» اتفاق افتاد.

🔹️ درنهایت، کاری که دانشجویان کردند هم از نظر عقلی، هم از نظر قانونی و هم از نظر سیاسی بسیار مهم بود و برای همین هم، حضرت امام‌(ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم خواندند که مهم‌تر از انقلاب اول است. اگر تسخیر لانه اتفاق نمی‌افتاد، تکرار کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، امری غیرمترقبه نبود.

ادامه را بخوانید

https://khl.ink/f/51262

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.