فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
#سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در #دیدار_معلمان | 1401/02/21
توصیه به وزیر آموزش و پرورش:
ما از لحاظ تصمیم و قانون و سند خوب هیچ کمبودی نداریم. مهم این است که به این تصمیمها عمل بشود.
بروید دنبال عمل جدّی و مجاهدانه
ارزش معلّم:
کلمهی معلّم دو کاربرد دارد:
1️⃣ معلّم به معنای آموزنده
2️⃣ معلّمِ آموزش و پرورش
? بار ارزشی کاربرد دوّم، دو برابرِ بار ارزشی کاربرد اوّل است؛ برای خاطر مخاطب این تعلیم.
? مخاطبین شما در بهترین سنّ تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند.
? زیرساخت اصلی هر تمدّنی، منابع انسانی است. این نسل را شما میخواهید امروز بسازید.
خصوصیات این نسل:
? خودساخته
? دارای هویت
? بدون دلباختگی به تمدن منسوخ شرق و غرب
? دانا و دانشمند
? کارآمد و ماهر
? آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنتهای ایرانی
نکات و توصیههایی خطاب به آموزش و پرورش و معلمین:
مشکلاتی وجود دارد در آموزش و پرورش. برطرف کردن اینها، احتیاج دارد به تدبیر، مجاهدت و حوصله ورزیدن.
ما به ابزارهایی احتیاج داریم:
توجه به اهمیّت متن آموزشی
توجه به کمّیّت و کیفیّت معلّمان
مسائل مربوط به کلّیّت آموزش و پرورش:
ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویّت ملّی بشود.
مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حدّ علمآموزی این است:
پیدا کردن هویت ملی و اعتماد به نفس ملی
آشنایی با افتخارات کشور
شما بین بچّههای مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمیآشتیانی را با آن همه خدمات، میشناسند و مثلاً رونالدو را چند درصد میشناسند!
قضایای انقلاب را چه تعدادی از این بچّههای امروز، نسل سوّم و چهارم، درست میدانند؟ از امام بزرگوار، چقدر اطّلاع دارند؟
باید یک ملّت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این را باید از بچّگی یاد بگیریم.
یک نکتهی دیگر تفکیک بین علم نافع و علم لاینفع است.
الان در دبیرستانها و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندهی این دانشآموز ندارد.
یک بخش از وقت به آموزش و مهارتها صرف بشود:
سبک زندگی اسلامی؛
تعاون، همکاری اجتماعی؛
نظم و قانونگرایی؛
روح مطالعه و احساس تحقیق؛
فعّالیّتهای جهادی؛
مبارزه با آسیبهای اجتماعی؛
نکتهی بعد مربوط به سند تحوّل است
آنچه واقعیّت دارد این است که به این سند تحوّل عمل نشده.
اگر معتقدند که ایرادی در این سند هست، خیلی خب، به روز کنند آن را.
برای سنجش پیشرفت هم باید شاخص معیّن بشود.
مسائل مربوط به خصوصِ معلّمین:
در درجهی اوّل خود معلّمین باید نقش خودشان را احساس کنند و بدانند چه کار بزرگی بر عهدهی آنها است؛ خسته شدن، کار را کوچک انگاشتن به خاطر برخی از مشکلات خطا است.
معلّم احساس کند امانتدار است؛ آن امانتی هم که به او سپرده شده که باید از زیر دست او سالم و با ارزش افزوده خارج بشود، عزیزترین امانتها است.
یک نکتهی دیگر مسئلهی دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه شهید رجائی و همهی مراکز تربیت معلّم… واقعاً تشکیل این دانشگاهها کار لازمی بود و اهتمام به آنها هم خیلی مهم است.
رشتهی تحصیلی بسیاری از معلّمها با درسی که میدهند منطبق نیست… البتّه میدانم ناشی از کمبود معلّم است… امّا به هر حال باید فکر کرد روی این مسئله.
در دوران کرونا معلّمین واقعاً زحمت کشیدند، ما صمیمانه از معلّمین در این زمینه تشکّر میکنیم.
سفارش من در مورد مسائل معیشت، همان سفارش همیشگی است.
مسئلهی بیمه، بازنشستگی، هزینههای درمان، اینها مسائل مهمّی است، به اینها بایستی حتماً توجّه کرد.
ما توقّعات زیادی را متوجّه آموزش و پرورش میکنیم، شما معلّمین منتظر نمانید، با ابتکارات شخصی خودتان خیلی کارها میتوانید انجام بدهید.
@Khamenei_ir
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1401/02/23 ساعت 11:49:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |