جامعه‌شناسی واقعی

 #تحلیل_و_تبیین | جامعه‌شناسی واقعی، همانجاست که مردم هستند

دکتر محمد شفیعی‌فر، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

🔹ملّت ایران به واسطه چشیدن طعم تلخ حضور و نفوذ بیگانه در سیاستها و برنامه‌‌‌‌های کشور خود از اواسط دوره قاجاریه و تسلیم‌‌‌‌طلبی حکومتها؛ بویژه پهلوی‌‌‌‌ها در مقابل انگلیس و آمریکا، نسبت به دخالت و تحریک دشمنان ایران در امور خود بشدت حساس هستند و واکنش نشان می‌‌‌‌دهند.

🔹اصل و حقیقت جامعه‌شناسی، همین اجتماعات و حضورهاست و هویت علم جامعه‌شناسی، به خود جامعه است، نه کتابها و کتابخانه‌‌‌‌ها. از آنجا که دیدگاه‌‌‌‌ها و نظریه‌‌‌‌های جامعه‌شناسی اغلب از غرب آمده است، برخی روشنفکران داخلی هم براساس همان تحلیل‌‌‌‌ها و قواعدی که در کتابها هستند (نه متن خود جامعه)، تحلیل می‌‌‌‌کنند که این کتابها و تحلیل‌‌‌‌ها را دانشمندان غربی براساس مشاهدات میدانی و حضور اجتماعی جوامع غربی به دست آورده‌‌‌‌اند.

🔹جامعه شناسان و تحلیل‌‌‌‌گران خارجی، چون در این فضا حضور ندارند، طبیعی است که در تحلیل خود خطا کنند؛ ولی برای تحلیل‌‌‌‌گران داخلی، اینگونه تحلیل، فاجعه است. برای فهم جامعه ایرانی و درک قواعد رفتار سیاسی و اجتماعی ملّت ایران، باید در همین اجتماعات و همایش‌‌‌‌های میلیونی و مناسک ملی، انقلابی و دینی حضور داشت تا کنه مسئله درک شود. جامعه‌شناسی، همان‌جاست که مردم هستند و باید صدای واقعی ملّت ایران را شنید؛ مردم در کتابها نیستند، کتابها باید براساس حضور مردم نوشته شود، وگرنه این دیگر «جامعه»شناسی نیست.

 پرونده: صدای ملت ایران

ادامه را بخوانید

https://khl.ink/f/52522

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.