حراست از دژ خانواده

از دژ خانواده حراست کنید

چگونه پیوند ازدواج را محکم نگه داریم و از آن مراقبت کنیم ؟

هر چیز گران‌بهایی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و چه چیز گران‌بهاتر از خانواده که در سایه‌ی آرامش‌بخشش، انسان‌های جدید پا به دنیا می‌گذارند و در پناهش رشد می‌کنند؟ پیوند ازدواج را باید قدر دانست و از آن مراقبت کرد.
خانواده یک قرارداد و امر اعتباری است که برای حفظش ابتدا باید آن را محترم بدانیم. در این یادداشت چند مورد از مصادیق احترام به خانواده را بیان می‌کنیم.

1) وفاداری، گوهر بی‌بدیل

اگر می‌خواهید پیوند ازدواج را محکم نگه دارید و خانواده‌تان را حفظ کنید، اولین لازمه‌اش وفاداری است. رهبر انقلاب می‌فرمایند: «وفاداری، خیلی مهم است. اگر زن احساس کند شوهرش به او وفادار است و شوهر احساس کند زنش به او وفادار است، این خود به وجود آورنده‌ی محبت است. محبت که به وجود آمد، آن وقت خانواده پایدار خواهد شد. یک بنای مستحکم و پایداری که سال‌های متمادی ادامه پیدا می‌کند (30/07/1379).».
بسیاری از احکام و تدابیر دین ما از جمله حجاب، منع نگاه به نامحرم، ممنوعیت اختلاط و معاشرت‌های نادرست و… به فرموده‌ی رهبر عزیزمان «برای این است که شما دل‌هایتان و محبت‌هایتان روی یک نقطه متمرکز شود. هم شما خانم‌ها و هم شما آقایان (30/03/1379).»

2) رازداری، رمز محبوبیت

هیچ‌کس از کسی که اسرار دیگران را فاش می‌کند دل خوشی ندارد و به او اعتماد نمی‌کند. اگر می‌خواهید همسرتان شما را محرم راز خودش بداند و مسائلش را صادقانه با شما در میان بگذارد، باید اعتماد او را با رازداری و امانت‌داری حفظ کنید.
رهبر گرانقدر انقلاب نیز در این مورد فرموده‌اند: «زن و شوهر باید راز هم را حفظ کنند، زن نباید راز شوهر را پیش کسی بازگو کند. مرد هم مثلاً نرود پیش رفقایش و… راز همسرش را بازگو کند. حواس‌تان جمع باشد، اسرار هم را محکم نگه دارید تا زندگی ان شاء الله شیرین و مستحکم شود (24/01/1378).
مسائل خانوادگی و جزئیات جاری در زندگی‌تان را از خانه بیرون نبرید و به اطلاع دیگران نرسانید. حتی اگر رمز و رازی در آنها نهفته نباشد، لزومی هم ندارد همه در جریان همه چیز خانه‌ی شما باشند!

3) بزرگ‌ترین کمک، تیمار روحی

کمک لزوماً ظرف شستن یا ورود به حجم کاری طرف مقابل نیست. همین که همدیگر را درک کنید و ضروریات روحی طرف مقابل را رعایت کنید، بزرگ‌ترین کمک به او و خانواده است. همسرتان را تحقیر نکنید و قدردان زحمات و لطف‌های او باشید. به او روحیه و کمک فکری بدهید و بکوشید تا همدیگر را در راه دین‌داری و اخلاق‌مداری، ثابت‌قدم نگه دارید.
غمخوار همسرتان باشید و او را در میدان‌های مختلف زندگی تحت فشار قرار ندهید تا خدای ناکرده به راه‌های نادرست کشیده نشود. رهبر گرانقدر انقلاب می‌فرمایند: «کمک واقعی به دیگری، این است که دو نفر غم‌ها را از دل هم برطرف کنند… غم را از دل او بردارد، او را راهنمایی کند. اشتباه او را برطرف کند. اگر می‌بیند خطایی دارد از او سر می‌زند جلوی او را بگیرد (2/9/1378).».

4) قناعت، رمز آرامش

شیرینی روابط خانوادگی با افتادن در دام تجملات و مادیات و مسابقه‌ی چشم و هم‌چشمی کم‌رنگ می‌شود. به توصیه‌ی رهبر گرانقدر «زندگی را ساده بگیرید، خودتان را اسیر تشریفات نکنید. (13/10/1377).».
زندگی را هر قدر پیچ و تاب بدهید، سخت‌تر می‌شود و به شما هم سخت‌تر می‌گیرد.
«قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید. بعضی‌ها خیال می‌کنند که قناعت مال آدم‌های تهیدست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت کند. نه، قناعت یعنی در حدّ لازم، در حد کفایت، انسان توقّف کند (01/01/1376).».
اتفاقا قناعت برای افراد داراتر لازم‌تر است تا علاوه بر اینکه از حواشی مادی پرهیز می‌کنند و به اصل زندگی می‌پردازند، هر آنچه را که دارند به رخ دیگران نکشند، دل افراد کمتر برخوردار را نسوزانند و عرصه را برای تعاملات خانوادگی و خویشاوندی تنگ نکنند.

5) رفاقت؛ نه رقابت!

خانواده میدان رقابت بر سر منافع نیست، در خانه فقط باید رفاقت کرد. با همسرتان مثل یک رفیق دلسوز و صمیمی رفتار کنید، نه آقا بالاسر. کنار هم باشید و از همدیگر حمایت کنید. همسران موفق، رفقای خوبی برای هم هستند و موفقیت همسرشان را موفقیت خودشان می‌دانند. رهبرمان نیز در این باره می‌فرمایند: «باید مثل دو نفر شریک، مثل دو نفر رفیق، در خانه با هم زندگی کنند (19/03/1372).».
متأسفانه عده‌ای آیه‌ی «الرجال قوّامونَ علی النساء» را دستاویزی برای زورگویی به زنان قرار می‌دهند و خود را صاحب و مالک زن تلقی می‌کنند. اما بنا به نظر رهبر فرزانه‌مان این آیه یعنی «سرپرستی امور خانواده به عهده‌ی مرد است. مرد باید برود کار کند. معیشتِ خانواده به عهده‌ی اوست… (28/06/1379).».
رفیق خوب، عیب رفیق را در خفا به او گوشزد می‌کند، نه در جمع؛ اجازه نمی‌دهد دیگران از رفیقش عیب‌جویی و او را تحقیر کنند؛ کم و کاستی‌های رفیق را می‌پوشاند و در رفع و رجوع‌شان یاری‌اش می‌کند.
رفیق خوب، نعمت است! دقیقا مثل همسر خوب…

#پرونده_ازدواج

@khamenei_reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.