حرکت در راه خدا در منطقه انقلاب ۱

 #سخن_هفته | حرکت در راه خدا در منطقه انقلاب

 نگاهی گذرا به گذشته درخشان و

راه پیش روی استان سیستان و بلوچستان 

🔹 از تبلیغ زاهدان تا زندان تهران 

سال ۱۳۴۲ آیت الله خامنه ای تحت‌تعقیب رژیم پهلوی بود که به اتفاق تعدادی از طلاب که برای تبلیغ ایام ماه رمضان از قم عازم کرمان هستند راهی شرق کشور می شوند و سپس به تنهایی، کرمان را  ترک کرده و راهی زاهدان می شوند. آنجا به سراغ آیت الله کفعمی می روند که یک روحانی برجسته و متین پنجاه ساله است و در زاهدان نفوذ و جایگاه مهمی دارد. آقای کفعمی به ایشان می گوید: مسجد شب و روز در اختیار شماست اما از مشهد فرد دیگری هم که فلان شیخ باشد آمده تا او هم منبر برود. آیت الله خامنه ای آن شیخ را می شناسند که مزدور رژیم است و در تایید لوایح شش گانه شاه، موضع موافق دارد. القصه در روز پانزدهم ماه رمضان، آیت الله خامنه ای با ظرافت های خاص و لحن گیرا و گرم خود، علمایی را که با دستگاه حاکمه ستمگر سازش می‌کنند مورد حمله قرار می دهد و بعد جمعیت از مسجد خارج می شوند و پای منبر شیخ کذایی کمتر کسی باقی می ماند و در همان روز، سخنان آن شیخ، مورد غضب آقای کفعمی هم قرار می گیرد. غروب همان روز، رئیس پلیس، آیت الله خامنه ای را می‌خواهد و در ادامه اولین تجربه بازجویی توسط ساواک برای ایشان رقم خورده و مبلغ دیار سیستان و بلوچستان با همراهی ماموران رژیم پهلوی راهی زندان قزل قلعه در تهران می شوند، اگرچه در زاهدان، عالِم بزرگ شیعه آیت الله کفعمی و عالِم درجه یک سنّی  مولوی عبدالعزیز ملّازهی نسبت به این اتفاق موضع گیری می کنند.

🔹ایرانشهر و پایه گذاری نهضت خدمت و هفته وحدت 

سالها می گذرد تا در روز ۲۸ آذر سال ۱۳۵۶، پس از ۶بار دستگیری، آیت‌الله‌خامنه‌ای به ایرانشهر تبعید می شوند. یکه و تنها در ایرانشهر سراغ مسجدی را می گیرند که نشانی مسجد آل الرسول را به او می دهند. مسجدی که بعدها با حضور وی رونق می گیرد و علاوه بر وعظ و تبیین، می شود پایگاه امداد رسانی به مردم سیل زده ایرانشهر. مسجدی که با ابتکار آیت الله خامنه ای مراسم مشترک بین سنی و شیعه در آن برگزار می شود و بعدها می شود تاریخچه پایه گذاری هفته وحدت در جهان به ابتکار ایران.

تبعید به ایرانشهر می شود سفری که آیت الله خامنه ای درباره آن می‌گویند: «به من کمک کرد تا بتوانم به اعماق دل پُرمحبّت و گرم مردم این استان راه پیدا کنم.» ۱۳۸۱/۱۲/۲

🔹نماینده امام راهی دیار بلوچستان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله  خامنه ای طی حکمی مکتوب از امام خمینی برای بررسی خواسته های اهالی و گزارش انتظارات مردم راهی بلوچستان می شوند، آیت الله خامنه ای این ماموریت را اینگونه تشریح کرده اند:« محرومیتهایی که در این استان دیدم، یک انگیزه قوی و آرزوی بزرگ در من به‌وجود آورد و آن این‌که باید به این استانِ با این همه استعداد و به این مردمِ با این همه صفا کمک کرد تا بتوانند زندگی سعادتمند و لایق شأن خود را در پیش گیرند. لذا بعد از پیروزی انقلاب، اوّلین حکم مأموریتی که امام رضوان‌اللّه علیه صادر کردند، حکمی به این بنده حقیر برای سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد. از جنوبی ترین نقاط استان، از منطقه چابهار و نیکشهر و نِبت و فَنّوج و اِسپَکه و غیره تا مناطق شرقی این استان، منطقه سراوان و جالق و سرباز و از مناطق شمالی این استان، منطقه زابل و دریاچه هامون تا غرب این استان، منطقه بَزمان و دَلگان و چاه‌هاشم و جازموریان و غیره خبرها گرفتم، با مردم این مناطق نشستم، داخل کپرها رفتم و با دردها و رنجهای اینها که در دوران رژیم طاغوت بر روی هم انباشته و متراکم شده بود، آشنا شدم. انقلاب خود را در قبال سیستان و بلوچستان موظّف دید و کار از روزهای اوّل شروع شد.» ۱۳۸۱/۱۲/۲

 ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.