داستان زندگی زنی که به اجتهاد رسید!

 * داستان زندگی زنی که به اجتهاد رسید!*
 به مناسبت سالروز وفات بانو امین در اول رمضان 1403ق

 حاجیه خانم سیده نصرت بیگم امین در سال 1265 در خانواده‌ای با وضعیت مالی بسیار خوب به دنیا آمده. او از همان کودکی به کسب علم علاقه زیادی داشت. در پانزده سالگی با پسرعمویش که از بازرگانان بنام اصفهان بود،ازدواج کرد. بانو امین از دست دادن هفت فرزند و ماندن فقط یک فرزند را آزمایش الهی می‌داند.

 ماحصل یک زندگی درخشان
ایشان چهل عنوان کتاب نوشتند و علاوه بر همه این تآلیف‌ها و تدریس‌ها، در سال 1346 مدرسه علمیه‌ای به نام مکتب فاطمه(س) تآسیس کردند که با 1000 شاگرد، اتفاق فرهنگی بسیار بزرگی در آن سال‌ها محسوب می‌شد. از گام‌های بسیار بزرگ دیگری که ایشان برداشته‌اند، می‌توان به تآسیس اولین دبیرستان غیر مختلط و مختص دخترانه اشاره کرد.

 بانو امین از کلام بزرگان
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از بانو امین می‌فرمایند:
«تجلیل از بانوی بزرگوار اصفهانی (خانم امین) و ارائه شخصیت عرفانی و فقهی و فلسفی برجسته یک زن در کشور ما، کاری سودمند و در جهت احیای ارزش‌های اسلامی در زنان به نظر می‌رسد.»

 در قسمتی از اجازه‌نامه اجتهاد ایشان، استاد شیرازی در توصیف بانو امین آورده‌اند:
«دختر مرحوم حاج سید محمدعلی امین التجّار اصفهانی که بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیده زنان زمان و مایه شگفتی دورانش می‌باشد، از کسانی است که مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده‌است.»

 محمدتقی جعفری می‌گوید:
«با توجه به آثار قلمی که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته‌است، به‌طور قطع می‌توان ایشان را یکی از علمای برجسته عالم تشیع معرفی نمود و روش علمی ایشان هم کاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده، بلکه با نظر به مقامات عالیه روحی که ایشان [به درک آن] موفق شده‌است، باید ایشان را از گروه و نخبه‌ای از دانشمندان به‌شمار آورد.»

یک کنشگر فرهنگی، اجتماعی
با اینکه ایشان به طور معمول بیشتر وقت خود را برای مطالعه در خانه می‌ماند، اما در بعضی از روزها از منزل خارج می‌شد و به تدریس می‌پرداخت. ایشان در زمینه کشف حجاب فرموده بودند:
«ای بانویی که با ادعای مسلمانی کشف حجاب نموده‌ای و با این وضعیت شرم‌آور علنی در معابر و خیابان‌ها، خودآرایی می‌نمایی! آیا فکر نمی‌کنی که با این عمل، که نباید آن را عمل کوچکی بپنداری، چه لطمه بزرگی به شریعت می‌زنی؟ این گناه را کوچک مشمار و اگر واقعاً مسلمانی، این طریق مسلمانی نیست.»

زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب ?
 @Khamenei_reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.