دوست دوستم

#خواندنی | دوست دوستم

چگونه دوستان‌مان را کتاب‌خوان کنیم؟

 اگر شما نوجوان کتابخوانی هستید و کتاب بخشی از وجودتان است باید بگوییم آفرین! و چه خوب است که به خوبی با کتاب مانوس هستید. مطالعه و کتاب‌خوانی فرهنگ‌ساز است و می‌تواند در آینده انسان موثر باشد. حالا که خودتان کتابخوان هستید شاید لازم باشد اطرافیانتان را هم تشویق کنید که آنها هم ساعاتی در روز مطالعه کنند. شاید شنیده باشید که رهبر انقلاب فرمودند: «دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌، به‌ برکت‌ کتاب‌ تأمین‌ و تغذیه‌ می‌شود و فرایند کمال‌ بشری‌ بوسیله‌ کتاب‌ تحقق‌ می‌یابد.»

شما تاکنون چه قدر برای کتاب‌خوان شدن دوستان‌تان تلاش کرده‌اید؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که با کتاب‌خوان کردن دیگران دین و دنیای‌شان را تقویت کرده و در ساختن فرهنگ جامعه هم نقش خواهیدداشت؟ خوب است خیلی زود دست به کار شده و دنبال راه‌هایی باشید که اطرافیان‌تان را کتاب‌خوان کنید. قطعا یکی از بهترین راه‌ها همین است که خودتان کتاب بخوانید و از هم‌نشینی با شما آن‌ها هم تحت تاثیر قرار بگیرند. شاید دوست داشته باشید بدانید که آقا برای این ماجرا چه قدر تلاش کرده‌اند و با چه روشی این کار را انجام داده‌اند؟

خیلی از افرادی که کتاب نمی‌خوانند دلیل‌شان این است که خب چه کتابی بخوانیم؟ بعضی‌ها هم می‌گویند حجم کتاب‌ها زیاد است حوصله‌مان سر می‌رود. بعضی‌های دیگر هم می‌گویند کتاب مناسب سن‌مان را نمی‌شناسیم. آقا در مورد روشی که برای اهل مطالعه شدن اطرافیان‌شان انجام دادند فرمودند:
«قبل‌ها در دوران مبارزات، اصلاً کتاب‌هایی را می‌خواندم، به قصد این که ببینیم به درد چه کسی می‌خورد، یا کجاهایش به درد چه کسانی می‌خورد و یادداشت می‌کردم. جوانانی که با من رفت و آمد داشتند - عمدتاً در مشهد، یا در دوره‌ای که مشهد نبودم؛ تبعید بودم - من اسم می‌دادم که این کتاب‌ها را بخوانید؛ این کتاب‌ها هم متنوّع بود. الان هم می‌شود این کار را کرد و مجموعه‌ای را در نظر گرفت.» 1377/11/13

 شما می‌توانید با ابزارهای موجود همین روش را در قالب‌های دیگری انجام بدهید.

علاوه بر خودتان، از کتاب‌خوان‌های اطراف بخواهید لیست بهترین کتاب‌هایی که خواندند را نوشته و در اختیارتان قرار دهند.
بخشی از تابلو اعلانات مدرسه را به معرفی کتاب اختصاص داده و منظم به روز کنید.
از ظرفیت برنامه صبح‌گاه استفاده کرده و معرفی کتاب داشته باشید.
سعی کنید هر کتابی که می‌خوانید بخش‌هایی که برای دوست‌تان جذاب خواهد بود را برایش عکس گرفته و بفرستید.
 یا این‌که هر کتابی را تمام کردید معرفی مختصری از آن تهیه کرده و خطاب به دوستان و اطرافیان‌تان نوشته و بفرستید.
 حتی می‌توانید وقتی کتاب تمام شد عکس جلد آن را گرفته و برای دوست‌تان بنویسید که در طول خواندن کتاب چه قدر به یاد او بوده و دوست داشتید او هم آن کتاب را بخواند.

این موارد ساده‌ترین کارهایی ا‌ست که می‌شود انجام داد و با خلاقیت بیشتر نتیجه بهتری خواهید گرفت. پیشنهاد شما چیست؟

#رفاقت_ماندگار

نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khameni

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.