دیدار رهبر انقلاب با جمعی از دانشجویان

​#سرخط_دیدار 

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان | ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 

مقدمه:

در خیلی از اشکالها و انتقادها مشکل ما این است که شماها [دانشجویان] با مسئولین مربوطه گفت ‌و ‌شنود ندارید؛ این باید حل بشود.

?[نمایندگان] این مجلس، خیلی‌هایشان همین جوانهای دیروز در جایگاه شما هستند؛ انقلابی‌اند. من البتّه یکایک را که نمی‌شناسم، [بلکه] روی مجموعه قضاوت میکنم.

اینکه شماها می‌نشینید، فکر میکنید، جوانب مسائل را مطالعه میکنید، به یک نتیجه‌ای میرسید و اینجا با صراحت بیان میکنید، این برای من چیز مطلوب و مفیدی است.

یک کلمه موعظه:

انسان در قیامت میبیند که گاهی میشد با یک کار کوچک، یک پاداش بزرگ را اینجا به دست بیاورد… میتوانست با یک پرهیز، با اجتناب از یک حرکت، از یک حرف و از یک فعل عذاب دردناکی را از خودش دور کند؛ نکرد، همّت نکرد.

تصمیم بگیریم درست عمل کنیم، درست حرف بزنیم، درست برنامه بریزیم.

درباره‌ی دانشگاه و مسائل آن:

[از اوّل انقلاب] دو جور نگاه به دانشگاه وجود داشت:

1- نگاه انقلاب   

2-نگاه جریان واپسگرای ضدّانقلاب

موارد تضاد این دو نگاه:

جایگاه نخبه‌پروری برای پیشرفت و حلّ مسائل کشور  ❌مهره‌سازی برای انجام خواسته‌‌ی غربی‌ها

مرکز تولید علم و تأمین اقتدار ملّی  ❌فراگیری پس‌مانده‌های دانش منسوخ‌شده‌ی غربی 

ایجاد دانشگاه متدیّن ❌دین‌زدایی از دانشگاه 

کار بزرگی که انقلاب برای دانشگاه کرد عبارت بود از هویّت‌بخشی به دانشگاه، به تبع هویّت‌بخشی به ملّت ایران.

[جمهوری اسلامی] موظّف است دغدغه‌ی دانشگاه را داشته باشد… برای اینکه آن جریان وابسته‌ی واپسگرای ضدّانقلاب به ریشه‌های خارجی ارتباط داشت و آن ریشه‌ها هنوز وجود دارد و آن جریان هنوز هست.

?دغدغه‌ی چه چیزی را داشته باشیم؟

در درجه‌ی اوّل، هویّت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه

اینکه گفته میشود ایدئولوژی‌زدایی، یعنی هویّت فکری جامعه که مظهر مهمّش هم دانشگاه و دانشجو است بایستی از بین برود.

ممکن است مثلاً ده سال پیش هم این دغدغه وجود داشته، [امّا] امروز این دغدغه بیشتر است؛ چرا؟ [چون] امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است.

این جنگ اوکراین را باید یک مقداری با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد؛ این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست. ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اروپا مشاهده میکند، ریشه‌های عمیقی است.

اگر قرار شد که کشور بخواهد حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد در تشکیل نظم جدید جهانی، بیشترین مسئولیّت به عهده‌ی کیست؟ دانشجوها، دانشگاهیان.

توصیه‌های کاربردی به دانشجویان:

اوّلین توصیه‌ی من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است… اگر شماها این توصیه را ندیده بگیرید، نه فقط نقش دانشجو تنزّل پیدا میکند بلکه بقیّه‌ی موتورهای حرکت به جلو هم کُند میشود… مواظب باشید به افق و قلّه پشت نکنید.

توصیه‌ی بعدی پرداختن به اندیشه‌ورزی است. در دانشگاه دو چیز لازم است: علم و فکر. علم بدون فکر مشکل‌ساز میشود.

توصیه‌ی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید. انسان [وقتی] مسائل کشور را از دور نگاه میکند، یک جور است، [امّا] وقتی تماس با مسائل پیدا میکند، یک جور دیگر است.

                ? دانشجوها میتوانند گفتمان‌سازی کنند.

                ?یا از لحاظ فکری جریان‌سازی کنید.

  طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید.

                ?هیچ لزومی ندارد که برخورد تند و تیز بکنید!

                ?مبانی اعتقادی، ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند.

                ?راه‌حل‌ها را بررسی کنید.

                 «تند و تیز برخورد نکنید» را حمل نکنید بر اینکه میگویم سازشگری کنید.

دانشجوهای ما، تشکّلهای ما، فعّالیّتهای بین‌المللی داشته باشند.

توصیه‌ای به جوانهایی که در رده‌های مدیریّتی قرار گرفته‌اند:

سعی کنند این مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند. 

برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط میشود.

درباره‌ی فلسطین و روز قدس:

فلسطین، هم مظلوم است، هم مقتدر است؛ مقتدرِ مظلوم.

جوانهای فلسطینی نمیگذارند قضیّه‌ی فلسطین فراموش بشود؛ ایستاده‌اند در مقابل تعرّضِ دشمن.

روز قدس فرصت خوبی است برای همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به اینها و قدرت افزودنِ اینها.

متأسّفانه دولتهای اسلامی در این زمینه خیلی کم میگذارند، خیلی بد عمل میکنند؛ خیلی بیشتر از این باید برای فلسطین تلاش کرد و کار کرد و حرف زد.

امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال فلسطینی‌ها را مسلّط کند.

 پروردگارا!‌ دنیای اسلام را، دنیای شیعه را، مشمول تفضّلات ویژه‌ی خودت قرار بده.

@Khamenei_ir

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.