رشته تحصیلی

#راه_نما | من با خانواده‌ام در مورد رشته تحصیلی و مسیر آینده‌ام اختلاف نظر دارم. لطفا راهنمایی کنید که برای تصمیم‌گیری تجربه آن‌ها را ملاک قرار بدهم یا علاقه خودم ؟

چه قدر خوب است که شما نسبت به آینده، احساس مسئولیت و دغدغه داری و تلاش می‌کنی آینده تحصیلی و شغلی بهتری را برای خودت رقم بزنی. و چه قدر خوب تشخیص داد‌ه‌ای که حرکت در مسیر علاقه می‌تواند انگیزه بخش باشد و ما را به اهداف‌مان نزدیک‌تر کند. و باز هم چه قدر خوب که توانستی خودت را بشناسی و علاقه‌هایت را پیدا کنی.

 یکی از روش‌هایی که می‌توانیم تشخیص بدهیم شناخت ما از خودمان چه قدر واقعی و کامل است، همین استفاده‌ از تجربه خانواده، دوستان، معلم‌هاست. مثلا خانواده معمولا شناخت خوبی از ویژگی‌های شخصیتی و روحیات ما دارند اینکه چه چیزی بیشتر از همه ما را خوشحال می‌کند و یا اینکه چه موقعیت‌هایی ما را به هم می‌ریزد. در چه کارهایی موفق‌تر هستییم و با انرژی بیشتری به سراغ‌ آن کارها می‌رویم. چه ظرفیت‌ها و استعداد‌های پنهانی داریم که هنوز دنبال شکوفا کردن‌شان نرفتیم و… خلاصه آدم‌هایی که سال‌هاست در شادی و غم کنارمان زندگی می‌کنند هم بیشترین شناخت را می‌توانند نسبت به ما داشته باشند و هم بیشترین دلسوزی و دغدغه را دارند.

یکی از مزیت‌های دیگر تجربه خانواده، این است که آن‌ها با فضای شغلی و فرهنگی جامعه آشنا هستند. چون اگر چه علاقه برای موفقیت خوب است ولی کافی نیست و جوانب دیگر را هم باید در نظر داشت. مثلا بدانیم چه رشته تحصیلی منجر به مشاغلی می‌شود که مورد نیاز ‌ جامعه هست و یا هر شغلی چه ویژگی‌هایی دارد و آیا آن ویژگی‌ها با شرایط روحی و جنسیتی و حتی جسمی ما چه قدر سازگاری دارد.

راستی چه قدر خوب است که خانواده‌ای داری که سرنوشت و آینده تو برایشان مهم است و نسبت به تصمیم‌گیری‌های تو بی تفاوت نیستند. مطمئنا اگر در مورد علایق و هدف‌هایت با آن‌ها گفتگو کنی، هم نگاه‌تان به یک‌دیگر نزدیک‌تر می‌شود و هم تمرینی می‌شود برای مدیریت اختلاف نظرهایی که ممکن است در مسیر زندگی با افراد مختلف داشته باشی.

 در کل “تصمیم‌گیری” یک تجربه مهم و شیرین است که از این به بعد خیلی با آن مواجه خواهی شد. برای اینکه یاد بگیری چه طور تصمیمات بهتری بگیری، چه طور اختلاف نظر با خانواده‌ات را مدیریت کنی و چه طور مسئولیت عواقب تصمیماتت را بپذیری، می‌توانی از راهنمایی مشاوران مدرسه هم استفاده کنی.

مسائل نوجوانی شما برای‌ نو+جوان مهم است، مشاوران در بخش #راه_نما به سوالات منتخب شما که از طریق @alo_nojavan برای ما بفرستید پاسخ می‌دهند و راهنمایی‌‌تان می‌کنند

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.