فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
#یادداشت_هفته | رمز تضمینی «استقامت» و «رسیدن به هدف»
نگاهی به توصیههای رهبر انقلاب درباره تقویتِ معنویت در ماههای رجب و شعبان و آمادگی برای ماه مبارک رمضان
معنویت و خودسازی، عامل غلبه بر لغزشگاهها
🔹 معنویت «رابطه و اتصال قلبی با خداوند»است و «قوام حیات معنوی انسان به تذکّر و توسّل و خشوع و ذکر است.» ۱۳۸۹/۸/۶ در حقیقت، معنویت عنصرِ هدایتبخش و جهتدهندهی زندگی بشر در همهی عرصههاست: «یک بُعد لطیف معناگرا در هر انسانی وجود دارد… این بُعد، بُعد بسیار لطیفی است… این بُعد را اگر ما آحاد بشر بتوانیم در خودمان تقویت کنیم، بقیّهی ابعاد ما را هدایت خواهد کرد. نه اینکه بُعد معنوی و معناگرا جلوی غرایز را، جلوی نیازها را، جلوی تعقّل و خردورزی را بگیرد؛ نه، همهی اینها بهجای خود محفوظ است، این بُعد معنویّت و معناگرایی در انسان همهی این ابعاد دیگر را هدایت میکند.» ۱۳۹۵/۲/۱ و فقدان معنویت سبب لغزش و گمراهی انسان میشود: «مردمی که از معنویّت محرومند و در زندگی مادّی غوطهورند، احساس خلأ و کمبود میکنند… بسیاری از جوامع غربی در چنین حالتی بودند و هستند.» ۱۳۸۰/۸/۱۲ «اگر ذخیره معنوی در وجود انسان از حدّ لازم پایینتر رود، انسان دچار لغزشها و گمراهیهای بزرگی خواهد شد. معنویت در وجود یک انسان، برای او مایه هدفدار شدن است؛ زندگی او را معنا میکند و به آن جهت میدهد.» ۱۳۸۱/۷/۱۷ لذا «جوانان ما، عزیزان ما، به تقویت بنیهی معنوی نیاز دارند؛ همهی ما نیاز داریم، جوانها بیشتر و بهتر جذب میکنند عوامل معنویّت را… این ارتباط با خدا به زندگی شما برکت میبخشد، به کشور هم برکت میبخشد، به آیندهی انقلاب هم برکت میبخشد.» ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ همچنین مسألهی «خودسازی خیلی مهم است؛ هم در ابعاد فردی، هم در ابعاد جمعی.» ۱۳۹۹/۲/۲۸ چراکه «این کمک میکند به شما که از لغزشگاهها راحت عبور کنید، به سلامت عبور کنید. لغزشگاههایی وجود دارد؛ ترس، یک لغزشگاه است، تردید، یک لغزشگاه است، احساس ضعف، یک لغزشگاه است، انگیزههای ناسالم، یک لغزشگاه است.» ۱۳۹۹/۲/۲۸
دعا، قرآنِ صاعد
🔹 یکی از مفاهیم مهم در اسلام و یک امکان و فرصت عالی برای اتصال با خداوند و تقویتِ معنویت و خودسازی، دعا است: «دعا سخن گفتن با خدای متعال است؛ به تعبیر امام بزرگوارمان دعا قرآن صاعد است.» ۱۳۹۵/۴/۵ چنانکه میتوان از دعاها معارف الهی را آموخت: «یکی از برکات ادعیهی مأثورهای که از ائمه رسیده این است که این دعاها پُر از معارف الهی است. صحیفهی سجادیه، دعای کمیل، دعای مناجات شعبانیه، دعای ابیحمزه ثمالی -و بقیهی دعاهایی که وارد شده است- پُر از معارف الهی است.» ۱۳۸۵/۷/۲۱ بهطور کلی دعا «دل انسان را با خدا متّصل و جان آدمی را سرشار از صفا و معنویت میکند.» ۱۳۷۷/۷/۲۹ همچنین انس با دعا موجب تقویت بعد معرفتی انسان میشود: «اگر کسی اینها را بخواند و بفهمد، علاوهی بر آن ارتباط قلبی و اتصالی که به ذات اقدس الهی و حضرت ربوبی پیدا میکند، یک مبلغ عظیمی از معارف را هم از این دعاها فرا میگیرد.» ۱۳۸۵/۷/۲۱ علاوه بر این، دعا سبب تزکیهی انسان نیز میشود: «در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک میکند؛ این هست، فراگیری هم هست. در دعا هم تعلیم است، هم تزکیه هست.» ۱۳۸۸/۳/۲۹ همچنین یکی دیگر از دستاوردهای دعا جلوگیری از غفلت است: «وقتی ما با خدا سخن میگوییم، او را نزدیک خود احساس میکنیم، مخاطب خود میدانیم و با او حرف میزنیم، این دستاوردها از جملهی فواید و عواید دعاست. زنده نگهداشتن یاد خدا در دل، غفلت را - که مادر همهی انحرافها و کجیها و فسادهای انسان، غفلت از خداست - میزداید. دعا غفلت را از دل انسان میزداید؛ انسان را به یاد خدا میاندازد و یاد خدا را در دل زنده نگه میدارد.» ۱۳۸۴/۷/۲۹
ادامه دارد..
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1401/11/07 ساعت 02:04:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |