سال 98، فرصت­هایی که باید رُبود

#تبیین_و_تحلیل | سال 98، فرصت­هایی که باید رُبود

 یادداشتی از آقای مجید شاکری
کارشناس مدیریت مالی

 اگر چه هنوز این شاخص برای کارگاه­های بزرگ و کوچک سال 97 منتشر نشده ولی شواهد بسیاری از مثبت بودن آن در صنایع مشخصی که عموما کاربر هستند دارد. تغییر الگوی خرده‌فروشی به سمت برندهای ایرانی در گروه پوشاک و لوازم منزل از پیش‌نشانه‌های بسیار مهم در این زمینه است.

 این یک فرصت مهم است که باید برای آن برنامه داشت. در واقع تصور آن که می­توان برای رشد(و نه صرفا بقای) همه گروه های صنعت برنامه ای عمومی داشت، از بن غلط است. بعضی صنایع به الگوی مسلط جایگزینی واردات نیاز دارند و بعضی دیگر به الگوی مسلط توسعه صادرات.

 از طرف دیگر شرایط بعضی کالاها و صنایع نیاز به روانسازی واردات را نشان می‌دهد. این وضعیت متناقض‌نما تنها یک راه حل دارد: وجود یک برنامه فوری توسعه صنعتی، به نحوی که سیاست ارزی و اولویت­‌بندی روان­سازی بر مبنای داده­‌های عملکرد هر صنعت تحت شرایط تحریمی یک سال گذشته و جایگاه آن در پازل توسعه معلوم باشد. مراد از واژه «فوری» طبعاً نه تعجیل در اجرا، بلکه فوریت تدوین چنین استراتژی‌ای است. یکی از تبعات مهم شوک‌های ارزی افزایش نابرابری است.

 اما در سال 97 دو منبع مهم برای کاهش ضریب جینی قابل طرح است. نخست نحوه افزایش حقوق، که از آستانه مشخصی به بالا بصورت قدرمطلق خواهد بود. محاسبات بخت بالایی را به کاهش #ضریب_جینی در نتیجه این تصمیم می­دهد.

 نکته مهم­تر تغییر بسیار محتمل نحوه یارانه‌دهی ارزی به بخشی از کالاهای اساسی است که تا حد زیادی میتواند هم وضعیت نابرابری را بهبود بخشد و هم تورم احساس شده توسط دهک‌های کمتر برخوردار را به ­طرز معناداری کاهش دهد.

 ادامه یادداشت جدید را بخوانید ?

http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42090

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.