سالروز شهادت مختار

 سالروز شهادت مختار

در سال ۶۷هجری در چنين روزى  مختار بن ابى عبيده ثقفى به شهادت رسيد ، و مزار او كنار مرقد حضرت مسلم عليه السلام در انتها مسجد كوفه است .(۱)

مصعب بن زبیر بعد از به شهادت رساندن مختار، دستور داد همسر او را دستگير كنند.

او زنى مؤمنه به نام عمره دختر نعمان بن بشير انصارى بود.

مصعب گفت : برائت بجوى از شوهرت . او گفت : چگونه برائت بجويم از كسى كه روزها، روزه و شبها به نماز مشغول بود، و خون خود را براى خدا و پیامبر‌ اکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله نثار كرد و خونخواهى فرزند رسول خدا نمود؟

مصعب در حالتى كه شمشيرش را از غلاف بيرون كشيده بود، گفت :

پس تو را به شوهرت ملحق مى كنم . همسر مختار جواب داد: پس از اين مرگ بهشت است و به خدا قسم هيچ چيزى را بر محبتم به امیرالمومنین على بن ابى طالب عليه السلام ترجيح نمى دهم .

در گرماى هوا در صحرايى بين حيره و كوفه دست و پاى او را بستند و بعد گردن او را زدند و سر از بدنش جدا كردند.

▪️اين زن مؤمنه اولين زن شهيدى است كه در محبت اميرالمؤمنين عليه السلام با شكنجه كشته شد.(۲)

دشمنان اهل بیت علیهم السلام از قدیم، حملات زیادی را به شخصیت جناب مختار رحمةالله داشته اند تا چهره آن جناب را تخریب کنند.

اما با مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام پیرامون شخصیت او و نیز نظرات بزرگان از علمای شیعه، در می یابیم که تمام روایات ذم مختار ،

ساخته دشمنان اهل بیت علیهم السلام است.

شريك مي‌گويد:

روزي بر ‌امام باقر عليه السلام وارد شديم و روز عيد بود. حضرت نشسته و منتظر بودند که سلماني بيايد و سر مبارکشان را حلق كند. در اين بين مردی از اهل كوفه وارد شد و دست حضرت را گرفت تا ببوسد. امام اجازه‌اش نداد و فرمود: کیستی؟ عرض كرد كه حَکَم، پسر مختار بن ابي عبيده ثقفي هستم و کمی از امام فاصله داشت. امام دست دراز كرد و فرمود: بيا نزديك؛ بيا نزديك؛ انگار كه مي‌خواست او را در دامن خود بنشاند؛

همين امام معصوم كه حاضر نشد اجازه بدهد دستش را ببوسد. گفت: آقا! پشت سر پدرم بدگویی می‌کنند! امام فرمود: چه مي‌گويند؟ گفت: مي‌گويند دروغ‌گوست. 

امام فرمود: 

سبحان الله! امام سجاد حضرت زین‌العابدین به ما خبر داد كه پدرم مِهری را به ذمه گرفته بود، اما نداشته که بدهد؛ تا این‌که مختار پولی فرستاد و آقا قرضش را داد. وقتی خانه های ما را روی سرمان خراب كردند ، مگر مختار پول نفرستاد و خانه‌های ما را نساخت؟ مگر قاتلان ما را تعقیب نکرد و خون ما را نستاند؟

و سه بار فرمود : رحم الله اباك…(۳)

➖▪️➖?

1- بحارالانوار ۳۸۶/۴۵

2- تاریخ طبری ۵۷۴/۴

3- اختیار معرفة الرجال ص۱۲۶

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.