ستر الله 

ا❁﷽❁ا

 ستر الله 

«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى‏ غَیْبِهِ أَحَدا»؛
دانای غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی‌ سازد.
﴿ سوره مبارکه جن، آیه 26 ﴾

وجود مقدس حضرت غیب عالم امکان مولانا بقیة الله الأعظم «ستر الله» می باشند (1). لذا در نصوص به القاب ذیل توصیف شده اند:

«الحُجَّة الْغائِبِ الْمَسْتُور» (2)، «حقّ مستور» (3)، «مظفَّر مستتر» (4)، «امام مستتر» (5)، «السّرّ المستودع» (6)، «مُحتَجَب» (7)، «حِجَابَ اللَّهِ الْأَزَلِیِّ الْقَدِیم‏» (٨)، «حجاب اللّه الأعظم الأعلى‏» (٩)، «محفوظ» (١٠)، «وِقَایَةَ اللَّهِ وَ سِتْرَه‏» (١١)، «حضرت غیب» (١٢) و «غائب» (١٣).

در تبیین این لقب شریف به شأن ذاتی آن حضرت که «غیب» است می توان اشاره کرد؛ «أَمَّا الْغَیْبُ فَهُوَ الْحُجَّهًْ الْغَائِبُ» (١٤). سرّ اللهی که در صورت ظاهر از دیدگان عموم خلق در ستر و حجاب هستند و در صورت باطن نیز حقیقت معنای غیب می باشند.

در خصوص احتجاب ظاهری آن حضرت از دیدگان خلق در نصوص عواملی چون: کثرت ذنوب خلق و ستم آنان به خودشان (١٥)، در امان ماندن حضرتشان از شرّ ظالمین (١٦)، ابتلای خلق و تمییز خبیث از طیب و مومن ومطیع (١٧) ذکر شده، لذا ذات اقدس الهی آن حضرت را محفوظ و مستور از دیدگان نامحرمان نگاهداشته تا آن زمان که اذن بر ظهور فرماید (١٨). بنابراین علت اصلی احتجاب آن حضرت، خلق می باشند و الا وجود مقدس آن حضرت حاضر در هر مکان، و مطلع و محیط بر جمیع مکنونات ضمائر و سرائر بوده و آنی از أخبار و أحوال خلق غافل نمی باشند (١٩).

اما در خصوص احتجاب آن حضرت در بطن معنا می توان به این مهم اشاره کرد که وجود مقدس امام سرّ اللهی است که حقیقت امر ولایتشان و کنه معرفت به ساحت مقدسشان درک نمی شود؛ «ظاهره امرٌ لا یُملَک و باطِنُه غَیبٌ لا یُدرَک» (٢٠) و «إنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَة.. إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَیْبٌ‏ مِنْ‏ غَیْبِ‏ اللَّهِ‏» (٢١).

در واقع وجود مقدس امام زمان خود ستر و حجاب میان خلق و خالق است؛ «هُوَ السِّتْرُ وَ الْحِجَابُ فِیمَا بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ» (٢٢)، لذا به حجاب الله الأزلی القدیم خوانده می شوند و آنکه در حریم ولایت امام زمانش قرار گیرد، ایمن از آفات و بلایا خواهد بود؛ «مُسْتَتِرٌ عَنِ المَهَالِک بِدُخُولى فی ذِمَّتِکُم وَ أَمانِکُم» (٢٣) و «مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِکُم» (٢4). ادعیه موسوم به «حجاب ائمه اطهار (علیهم السلام)» نیز در همین مقام است (٢5).

#راه_ما_روشن_است

 @rahroshaan

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.