سخن هفته

#سخن_هفته

گزارشی مختصر از جلسات تفسیر قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از آغاز نهضت تا دوران رهبری
مبارزه بر مدار قرآن

#ماه_رمضان سال 1343، همزمان با فصل پاییز بود. آن سال، جوانان و کسبه و حزب‌اللهی‌های محله‌ی"پایین خیابان مشهد” جلسه‌ای را راه انداخته بودند تا در آن جلسات معارف دینی و #آگاهی‌های_سیاسی خود و اطرافیانشان را بالا ببرند. برگزارکنندگان این جلسه از «سید علی خامنه‌ای» که به تازگی پس از یک دوره‌ی شش ساله‌ی تحصیل، از قم به مشهد بازگشته بود دعوت کردند تا برایشان قرآن را تفسیر کند. سوره‌ی مبارکه‌ی مائده انتخاب استاد برای محتوای این جلسات بود.

واضح است که برای آیت‌الله خامنه‌ای، صرفا بیان نکات تفسیری موضوعیت نداشت. او که از همان ابتدا، اساس کار خود را در مبارزه برای تحقق حکومت اسلامی بنا نهاده بود، تفسیر قرآن را طریقی می‌دانست برای بیان مضامین اجتماعی و سیاسی. به‌همین علت، سوره‌ها و آیاتی را انتخاب می‌کرد که در آن، درباره‌ی “لزوم حاکم شدن دین بر جامعه” و “مبارزه‌ی با طاغوت” تصریح شده بود. برای همین، این جلسات آنقدر موجب خشم و عصبانیت #رژیم_پهلوی شد که در اسناد ساواک، از ایشان به‌عنوان فردی “غیرقابل اصلاح” که “بالاخره باید از حوزه‌ی علمیه طرد گردد” نام برده شده است.

#ماه_رمضان سال 1351 اما نقطه‌ی شروع جلسات دیگر استاد سیدعلی خامنه‌ای در مشهد بود. مسجدی‌های کم‌شمار “مسجد امام حسن(ع) سراغ ایشان آمدند و پیشنهاد دادند که ایشان امام جماعت این مسجد شود. پس از چند روز برگزاری نماز جماعت، امام جماعت جدید و جوان مسجد، رو به نمازگزاران کرد و چنین گفت: «با این چند شبی که ما اینجا دور هم جمع شدیم، حقی شما به گردن من پیدا کردید و حقی هم من به گردن شما پیدا کردم. اما حق شما بر گردن من این است که من قدری برای شما حرف بزنم و حدیثی، برایتان بخوانم. حق من هم به گردن شما این است که شما حرف‌های مرا گوش کنید و یاد بگیرید… من حق خودم را عمل می‌کنم، آیا شما هم حاضر هستید حق خودتان را ادا کنید؟» پاسخ مثبت نمازگزاران، جلسات پرمحتوا و پرمخاطبی را در سالهای آینده در مسجد امام حسن(ع) و مسجد کرامت مشهد رقم زد که سلسله جلسات “گفتاری در باب صبر” و “طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن"، در #ماه_رمضان سال 53 نمونه‌هایی از آن جلسات است. هرچند بار دیگر سختگیری‌ها و تهدیدهای دائمی #رژیم_طاغوت و دستگیری و زندانی شدن آیت‌الله خامنه‌ای مانع از برگزاری منظم این جلسات بود.

 نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید ?

http://farsi.khamenei.ir/weekly/#232,1

@Khattehezbollah

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.