ظرفیت­‌های اقتصادی کشور؛ پیشران رونق تولید

#تبیین_و_تحلیل | ظرفیت­‌های اقتصادی کشور؛ پیشران رونق تولید

 یادداشتی از آقای محمد عندلیب کارشناس مسائل اقتصادی

 وجود راه آهن سراسری و زیرساخت های حمل و نقل جاده‌­ای مناسب مانند بزرگراه‌ها و آزادراه‌های فراوان، دسترسی کشور به آب‌های آزاد بین‌المللی، اتصال بندرگاه‌های اصلی به شبکه ریلی و جاده­‌ای برخوردار از امنیت بالا و مطلوب، سبب شده است که همواره ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های کشورهای گوناگون برای حمل و نقل و ترانزیت کالاها باشد. مطابق محاسبات، با افزایش حجم بار و تکمیل نقشه ریلی ترانزیتی کشور و اتصال ریلی چابهار به سرخس و خرمشهر به بصره و چند مسیر نسبتا کوتاه دیگر، کشور امکان کسب درآمدی 26 میلیارد دلاری را داراست. این درآمد که بیشتر از نصف درآمد نفتی سالانه­‌ی ایران است.

 چنانچه ایران با فعال نمودن دیپلماسی اقتصادی منطقه­‌ای و استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه و بانکداری غیرمستقیم، بتواند سهم خود از تجارت منطقه‌ای را تنها 5 درصد افزایش دهد، قادر خواهد بود تجارتی 100 میلیارد دلاری با کشورهای همسایه خود شکل دهد که مطابق محاسبات کارشناسی در بدبینانه‌ترین حالت، همین امر زمینه ایجاد 4 میلیون شغل در کشور را ایجاد می­‌نماید. از طرفی شکل‌دهی بازاری به این وسعت، خود تقاضایی موثر برای شکل‌گیری و #رونق_تولید داخلی است.

 کشور ایران با قرار گرفتن بر روی یکی از کمربندهای اصلی کوه‌زایی جهان، دارای 104 میلیارد تن ذخیره احتمالی انواع مواد معدنیست که 7 درصد معادن جهان را تشکیل می­دهد.

 مطالب فوق تنها بخشی از ظرفیت‌های کشور جهت رونق بخشی به تولید و رفع مشکلات معیشتی مردم است که توجه و فعال نمودن آنها می­تواند پیشران اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد.

 ادامه یادداشت جدید را بخوانید ?

http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42079

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.