علت‌های دور شدن از هویت دخترانه و راه‌حل‌های آن 

علت‌های دور شدن از هویت دخترانه و راه‌حل‌های آن
پرونده #دختر_تمدن_ساز

 گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین محمد برمایی
کارشناس امور تربیتی و خانواده

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از وظایف اصلی دختران و زنان جوان را ایجاد الگوی جهانی برای زنان دنیا میدانند: «امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران آن است که “هویّت والای زن اسلامی” را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند.» 79/06/30
 درباره‌ی اینکه چگونه میتوان موانعی که سر راه دختران تمدن‌ساز وجود دارد، از بین برد، با حجت‌الاسلام برمایی به گفتگو نشستیم که بخش‌هایی از این مصاحبه را ادامه میخوانید:

 دختر ما باید دختر باشد. دخترهایی که تمایل به پسربودن دارند و می‌گویند ای کاش من هم پسر بودم، شاید واقعاً هم دوست نداشته که جنسیتی به آن نگاه کند، اما به‌خاطر یک بی‌عدالتی اجتماعی که در خانواده‌اش دیده و یا یک نگاه و باور غلط در مورد زن بودن به او دادند، این باورها را گرفته و الان دوست دارد پسر باشد

 الگوی ذهن و تصویر و بازه‌ی دیدی که به بچه‌هایمان می‌دهیم خیلی مهم است. مثلاً دانشگاهش را ببینیم ولی مادری‌اش را نبینیم. مادری‌اش را ببینیم ولی رشدهای اخلاقی و فردی آن را نبینیم. این بد است. فقط به بچه بگوییم مادر شو، او فقط خودش را در این می‌بیند که من به‌دنیا آمدم تا بچه‌دار بشوم. در صورتی که تربیت بچه از به‌دنیا آوردنش مهم‌تر است. بنابراین آن بهشت زیر پای مادران باید به حسب تربیت هم تعریف کرد.

 همان‌قدری که برای استعدادیابی پسرانمان وقت می‌گذاریم، دخترانمان را هم دخیل کنیم و استعدادهای زنانه‌ی آن‌ها را هم تقویت کنیم. استعدادهای خاص زنانه، مثل مفهوم زیبایی، زایش و باروری و مفهوم مادری، متانت و معنویت که از اهمیت بالایی برخوردار است، را تقویت کنیم.

 اگر دختر من بخواهد تجربه‌ی هیجان به‌صورت کاملاً مشروع در جامعه‌ داشته باشد، باید محیط امنی داشته باشد. ایجاد محیط امن، وظیفه‌ی والدین مخصوصاً پدر است. الان می‌گویند دوچرخه سواری برای دختر عیب است. کجای این کار عیب است؟ در منظری که محرم و نامحرم هست و ناامنی جنسیتی برای دختر به‎وجود می‌آید، عیب است، ولی اگر شما یک محیطی را فراهم بکنید که کاملاً در اختیار دختران و زنان ما باشد که بتوانند با رعایت حیای فردی و حیای اجتماعی و جمعی زنانگی و علاقه‌مندی‌هایشان را بروز دهند، وظیفه‌ی چه کسی است؟ اولین جایی که من مطمئنم و معتقدم باید اتفاق بیفتد خانواده‌ است.

 الان پسران ما در موضوع ازدواج مشکل زیبایی دارند. پسران ما یک فرم از زیبایی، و یک تصویر روتوش شده‌‌ای از یک زن در ذهنشان دارند. به نظر شما این مردان و خانواده‌هایشان به خواستگاری چه دخترانی می‌روند؟ چه دخترانی را در جلسات خواستگاری بی‌عزّت و بی‌اعتماد‌به‌نفس می‌کنند؟

 وقتی که زن را در محیط مردانه رشد بدهیم، چون نمی‌تواند مرد بشود باید ادایش را دربیاورد. آن‌وقت اعتماد‌به‌نفسش از بین می‌رود. شاید این زن به لحاظ اجتماعی موفق باشد، ولی حال خوبی ندارد. حال خوب زن، به حجب و حیا و متانت و خلاقیت و معنویت و بانو، مادر، همسر و معشوقه بودن زن است.

 مطالعه متن کامل مصاحبه

https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45983

 @Khamenei_Reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.