فرانسوی‌هایی که انقلابشان دزدیده شد...

 فرانسوی‌هایی که انقلابشان دزدیده شد…

در سال 1789 انقلابی مردمی در فرانسه اتفاق افتاد؛ انقلابی با حضور عموم #مردم و با رهبرانی مردمی که دارای افکاری نو بودند. یکی از اهداف اصلی آن‌ها رها شدن از ظلم و ستم حکومت و برقراری حکومتی مردم‌سالار بود.

 انقلاب فرانسه بالاخره و پس از تلاش‌های مردم به پیروزی رسید. انتظار می‌رفت که حکومت مردمی روی کار بیاید ولی انقلاب دزدیده شد! گروه‌های افراطی یکی از پس دیگری روی کار آمدند و به دست یکدیگر از بین رفتند. اهداف انقلاب فراموش شد و هر گروه به دنبال رسیدن به منافع خودش بود. بسیاری از رهبران پیشتاز انقلاب تا سال‌های کوتاهی پس از آن کنار زده و یا حتی اعدام شدند. انقلاب بی‌سر بود، انقلاب بی‌سر مُرد.. از سال 1789 که سال وقوع انقلاب است تا سال 1792 که جمهوری اول فرانسه شکل می‌گیرد، سال‌هایی پر هرج‌ومرج است.

با تشکیل جمهوری اول در سال 1792 و عبور از پادشاهی مشروطه، فصل جدیدی در تاریخ فرانسه شکل می‌گیرد که مدت زیادی دوام نمی‌آورد. پادشاه در سال 1793 #اعدام می‌شود. « عصر وحشت در فرانسه به معنای رسمی آن از اواخر سال 1793 آغاز می‌شود. » (برینتون، 1390: 234) گروهی از افراد که با عنوان ژاکوبن‌ها شناخته می‌شدند با رهبری «ماکسیمیلیان روبسپیر» روی کار می‌آیند…

 در حدود یک سالی که تا سال 1794، روبسپیر محور کارها را به دست دارد، عصر ترور و وحشت نامیده می‌شود؛ او هزاران نفر را اعدام می‌کند تا درنهایت خود توسط گروه دیگری از انقلابیون در سال 1794 اعدام می‌شود. ​​​​​​​

 در این سال‌ها گروه سومی روی کار می‌آیند و با پایان جمهوری اول در سال 1799، ناپلئون بناپارت قدرت می‌گیرد. الکسی دوتوکویل که یکی از دقیق‌ترین دانشمندان و راویان انقلاب فرانسه است درباره #شکست خوردن انقلاب می‌نویسد: « در میان ملتی که به‌تازگی سلطنت را برانداخته بودند، اقتدار متمرکزی سربلند کرد که قدرت‌هایش گسترده‌تر، سفت و سخت‌تر و حتی مطلقه‌تر از قدرت‌هایی بودند که هر پادشاه فرانسوی تا آن زمان به کار گرفته بود. » (توکویل: 326)

 از 1789 تا 1804 پانزده سال مهم در تاریخ فرانسه و تاریخ انقلاب‌های جهان است. مردم فرانسه با خون‌دل انقلاب کردند و سال‌ها سختی و رنج را تحمل کردند تا حکومت #مردم‌سالار را روی کار آورند ولی فقط 15 سال بعد از انقلاب پادشاهی بی‌رحم‌تر از قبلی‌ها روی کارآمد و انقلاب به‌کلی از مسیر خود منحرف شد پس از ناپلئون هم افرادی از خاندان سلطنت قبل از انقلاب، روی کارآمدند. و این یعنی شکست کامل انقلاب مردمی 1789

 انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 سرنوشتی متفاوت داشته است؛ انقلاب اسلامی یک استثناست. انقلاب اسلامی هیچ‌گاه از مردم‌سالاری کوتاه نیامد، انقلاب ربوده نشد، مردم تا سال‌های بعد از انقلاب، همواره پشتیبان نظام انقلابی حاکم و رهبری آن بودند و همچنان هستند…

#استکبارستیزی ، #استقلال ، #مردم‌سالاری ، #اسلام‌گرایی ، #دفاع بی‌وقفه از #مظلومان و #پیشرفت علمی و اقتصادی کشور در همه این سال‌ها شاید با فرازوفرودهایی روبرو شده باشد ولی خط سیر اصلی انقلاب هیچ‌گاه منحرف نشده است.

 افرادی که در این سال‌ها می‌خواستند هرکدام از ارکان این انقلاب را بدزدند و آن را منحرف کنند، خود با حضور همه‌جانبه مردم انقلابی، کنار گذاشته شدند تا این انقلاب همان انقلاب سال 1357 باشد؛ همان جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم!

برای مشاهده منابع و متن کامل یادداشت به نشانی زیر مراجعه کنید…
http://nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=11005

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.