فقط سر وقت!

فقط سر وقت!

سن مناسب ازدواج چه سنی است؟

روانشناسان، جامعه‌شناسان، مشاوران خانواده و… هر کدام ایده‌هایی در مورد سن مناسب ازدواج برای دختران و پسران مطرح می‌کنند. اما واقعیت این است که نمی‌توان نسخه‌ی یکسانی برای همه پیچید؛ سن مناسب ازدواج بسته به نوع تربیت، شرایط جسمانی، ویژگی‌های خلقی و… در افراد مختلف، متفاوت است.
در این یادداشت به بعضی نکات در این زمینه می‌پردازیم.

۱_ هر وقت که وقتش بود!

ازدواج از آن چیزهایی است که به وقتش باید انجام شود. اگر زودتر یا دیرتر انجام شود، آسیب‌هایش شاید تا آخر عمر دست از سر انسان برندارد. رهبر گرانقدرمان نیز در مورد لزوم ازدواج به موقع می‌فرمایند: «اسلام اصرار دارد که پسرها و دخترها در همان سنینی که برای ازدواج آماده‌اند، ازدواج نمایند 1379/06/28». این آمادگی را معمولا ابتدا دختر یا پسر در وجود خود احساس می‌کنند و بعد والدین‌شان متوجه می‌شوند.

۲_ در زمان اوج اشتیاق

جوانی، دوره‌ی شادابی و سرزندگی است. در این دوره، انسان بزرگترین و مهم‌ترین تصمیمات را می‌گیرد که سرنوشت بقیه‌ی زندگی‌اش را رقم می‌زند. به فرمایش رهبر معظم انقلاب «پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند، چه دخترها و چه پسرها؛ البته با میل خودشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند… جوان‌ها در سنین مناسب،‌ وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند… اگر ازدواج‌های سنین جوانی درست باشد، اتفاقا ماندگار خواهند بود و صمیمیت بیشتری بین زوجین ایجاد می‌شود1379/12/23.»

۳_ آغاز احساس نیاز

وقتی تشنه یا گرسنه‌اید، آیا به خودتان وعده‌ی آب و غذا در سال آینده را می‌دهید؟! هر نیاز طبیعی و فطری را باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن پاسخ داد، وگرنه عواقبش گریبانگیر خواهد شد. در مورد این نیاز به خصوص، قضیه جدی‌تر هم هست؛ زیرا طبق روایت «من تزوّج احرز نصف دینه» (هر کس ازدواج کند، نیمی از دین خود را حفظ کرده.) معلوم می‌شود نصف تهدیدی که درباره‌ی دین انسان وجود دارد، از طرف طغیان‌های جنسی است.
رهبر عزیز ما می‌فرمایند: «اسلام اصرار دارد که این پدیده [ازدواج] در اوان خود، هر چه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. زود یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می‌کنند به داشتن همسر، هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است 1380/12/09»

۴_ نه به آن بی‌نمکی!

ازدواج، میوه‌ای است که باید به وقتش چیده شود. رهبر فرزانه‌ی ما می‌فرمایند: «سنین ازدواج، نه به آن شوری شور باید باشد که بعضی‌ها فکر کردند باید در سنین کاملاً جوانى زودرس باشد (نه این‌که من آن را نفی کنم؛ ایرادی ندارد. اگر کسی خواست در آن سنینِ خیلی زود هم ازدواج کند، هیچ اشکالی ندارد؛ اما حالا لزومی ندارد که ما اصرارمان را روی آن ببریم.)، نه هم به آن بی‌نمکی که غربی‌ها انجام می‌دهند و در سن سی-چهل سالگی ازدواج می‌کنند 1377/02/07.»

۵_ به انضمام «قصد ادامه‌ی تحصیل»!

خیلی از جوان‌ها ازدواج را آن‌قدر به تأخیر می‌اندازند که درس‌شان تمام شود، شغل مناسبی دست و پا کنند، خانه و امکاناتی به دست آورند و… که ناگهان می‌بینند تار موی سیاهی بر سرشان نمانده و مفصل‌هایشان به سر و صدا افتاده! ازدواج بعد از اتمام تحصیلات، فرهنگ وارداتی غربی است.
به بیان رهبرمان «این رسم اروپایی‌ها بود، خیلی هم چیز بدی بود. چون آنها که ازدواج را به تأخیر می‌انداختند… معتقد بودند که نیاز جنسی را در دوران جوانی بایستی جوان‌ها آزادانه تأمین کنند؛ یعنی همان چیزی که از نظر ما فساد و فسق و گناه و موجب خراب کردنِ وضع اجتماع است. برای همین هم بود که زن و شوهر اروپایی و اروپایی‌منش، پیوندشان یک پیوند محکم نبود. زن و شوهر، دوران جوانی‌شان را گذرانده‌اند (نمیگویم همه، خیلی‌ها این‌جور بودند و این‌جورند)، بدون اینکه به همدیگر احتیاج داشته باشند، بعد هم سرِ سیری با هم ازدواج کرده‌اند… اسلام این را قبول ندارد 1362/12/19.»

۶_ زمانی برای پدر شدن و مادر شدن

به تأخیر انداختن ازدواج یعنی به خطر افتادن و محدود شدن فرصت پدر شدن یا مادر شدن. با ازدواج دیرهنگام، این شانس بزرگ و لذت عمیق را از خودتان دور نکنید. آیت‌الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند: «بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود می‌کند، بالا رفتن سن ازدواج است؛ این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سن ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه‌ی جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم 1392/08/06.» بنابراین جوان 17ساله، کودک نیست و می‌تواند تشکیل خانواده بدهد.
از طرفی می‌فرمایند: «واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این‌گونه تعدیات بایستند 1376/11/29.»

#پرونده_ازدواج

 @khamenei_Reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.