فلسفه گریه برای کربلا ...

 فلسفه گریه برای کربلا، نشان‌دهنده حقیقت و لطیف‌کننده احساسات است

هرکه انسان است، بر خاطره کربلا میگرید؛ چون خاطره، خاطره‏‌ى بزرگداشت انسانیّت و فضیلت است؛ و هرکه فضیلت‏‌دوست‌تر است، بیشتر در این واقعه و حادثه‏‌ى عظیم تاریخى متأثر میشود. نمیخواهم بگویم که آن‌قدر گریه کنیم که غش کنیم امّا نفهمیم چرا گریه میکنیم؛ نه، این که بی‌ارزش است.

 گریه‏‌اى که با توجّه و با فهم واقعه باشد، گریه‏‌اى که با فقه حقیقت همراه باشد، نشان انسانیّت و فضیلت است؛ و گریه عاملى بود که در روزگار ائمّه‏‌ى ما (علیهم‏‌السّلام) از آن به سود اسلام و به سود حقیقت استفاده میشد. کاری ندارم به این‌که امروز این مسئله تحریف شده باشد.

 اصل فلسفه‏‌ى گریه در اسلام و در شیعه یعنی براى حادثه‏‌ى کربلا این است؛ گریه برانگیزاننده و تحریک‌کننده است؛ حقایق را نشان‏دهنده است، احساسات را لطیف‌کننده و رقیق‌کننده است و خلاصه، انسان انقلابى را حسّاس‏تر کننده است.

 حالا یک آدم پرخورده‏‌ى نفهمى هم اشک بریزد؛ آن اشک که اصلاً براى امام حسین (علیه‏‌السّلام) نیست؛ براى خاطر قرض‌هاى عقب‏‌افتاده و اجاره‏‌ى خانه و گرسنگى و اینها است؛ آن را کار ندارم. من گریه‏‌ى اهل معرفت را میگویم و خودم طرف‌دار این گریه‏‌ام. خدا رحمت کند گریه‌کنندگان اهل معرفت را.

 کتاب #همرزمان_حسین(علیه‌السلام)؛ ص291-292 | سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در محرم الحرام 1351 در هیات انصارالحسین تهران

? @Khamenei_ir

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.