مادری شبیه حضرت زهرا (س) 

مادری شبیه حضرت زهرا (س)
به مناسبت میلاد حضرت زهرا و روز مادر

 رهبر انقلاب درباره توانایی تربیت فرزندان توسط حضرت زهرا (س) میفرمایند: [ممکن است] شما بگویید امام حسن و امام حسین علیهما السلام، امام بودند و طینت امامت داشتند؛ زینب علیهاسلام که امام نبود! فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها او را در همین مدت نُه سال تربیت کرده بود. 1377/2/7

 این روزها آنقدر در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون درباره‌ی تربیت فرزند مطلب و راهکار می‌خوانیم که شاید گیج و حیران میانه‌ی میدان ایستاده‌ایم و نمی‌دانیم بالاخره باید به کدام حرف عمل کنیم. این گیج شدن بخاطر در نظر نداشتن معیار و تراز است. حضرت زهرا (س) الگوی ما هستند که نتیجه‌ی تربیت بی‌نقص ایشان، سال‌های سال است که تاریخ را تحت تأثیر قرار داده است. بیایید باهم از ایشان درس بگیریم ?

صدقه و عقیقه
حضرت زهرا (س) تربیت را پیش از تولد کودک، با تهذیب نفس خودشان، آغاز می‌کردند و نقل است که حتما با گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، صدقه دادن و عقیقه فرستادن برای همسایه‌ها و مستمندان این مسیر را ادامه می‌دادند.

لالایی و گفتگو
حضرت زهرا (س) در گفتن لالایی هم دقت نظر داشتند، اشعار و سخنان بیهوده‌ی معمول را به زبان نمی‌آوردند؛ آنچه به عنوان لالایی برای فرزندشان می‌گفتند سرشار از مفاهیم والا بوده: «شبیه پدرت باش و طناب از گردن حق باز کن، یکتا پرست باش و دست دوستی به دشمن مده.»

الگوی زنده
شما، روز و شب فرزندتان را با زبان‌تان به صداقت، مهربانی، خلوص، ادب و … دعوت کن اما خودت وقتی کودکت مشغول بازی است و تصور می‌کنی حواسش نیست، تلفنی با دیگری، غیبت کن، قضاوت کن، دروغ بگو! فایده‌ای ندارد. فرزندان ما آینه‌ی ما هستند. حضرت زهرا (س) تنها با زبان و با امر و نهی‌های خسته کننده و بی‌فایده تربیت نمیکردند! امام حسن (ع) می فرماید: مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادت دیدم که به عبادت و نماز مشغول است، او پیوسته به رکوع و سجود مشغول بود که شب به پایان رسید»
حتما داستان دیگر را هم شنیده‌اید که ایشان ابتدا برای همسایگان دعا می‌کردند و در پاسخ به سوال فرزندشان می‌گفتند که اول همسایه و سپس اهل خانه!

محبت در کلام
حدیث کساء را خوانده‌اید؟ حتما خوانده‌اید و کیف کرده‌اید وقتی که مادر فرزندان را خطاب قرار می‌دهد که «سلام برتو اى نور دیده و میوه‌ی دلم».
فرزندان‌مان را با مهربانی خطاب کنیم. همانطور که هنگام انتخاب نام باید دقت نظر داشته باشیم.
#مهارتهای_زندگی

 @Khamenei_Reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.