مرزهای منطقه

#تحلیل_و_تبیین | هر تغییری در مرزهای منطقه به معنای جنگ‌های بی‌پایان است
 گفتگو با آقای دکتر مسعود اسداللهی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای

 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نظم جهان دوقطبی از هم فروپاشید. آمریکایی‌ها تلاش کردند تحت ‌عنوان نظم‌نوین جهانی یک نظام تک‌قطبی را بر دنیا حاکم کنند اما تحولات جهانی به سمتی رفت که ما به‌تدریج شاهد شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت در جهان بودیم.

 این واقعیت جدید، این نوید را می‌داد که به‌سمت یک نظام چندقطبی پیش می‌رویم؛ یعنی حتی دیگر نظام دوقطبی هم تکرار نخواهد شد، چه برسد به نظام تک‌قطبی. یک نظام چندقطبی خواهد بود که در ایجاد توازن قدرت بسیار مؤثر است.

 اگر حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات تثبیت شود؛ به جدا شدن آن منطقه‌ی غنی از نظر منابع نفتی و کشاورزی از سوریه منجر خواهد شد؛ یعنی کشور سوریه تجزیه می‌شود. این امر بر کشور عراق نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا این منطقه درواقع به منطقه‌ی اقلیم کردستان عراق متصل است.

 یکی از پیامدهای بحران اوکراین این است که مشخص شد صهیونیست‌ها در آموزش، تجهیز و تقویت بنیه نظامی گروه‌هایی در اوکراین با گرایش‌های نازی و نژادپرستانه نقش دارند درنتیجه نفاق و دروغگویی اسرائیلی‌ها در این مسئله کاملاً آشکار شده و دولت روسیه روی این مسائل دست گذاشته و به اسرائیل اخطار می‌کند که دارید با آتش بازی می‌‌کنید.

 دولت ترکیه در این پنج سالی که از آغاز روند آستانه می‌گذرد، نشان داده که کاملاً برخلاف بیانیه‌های پایانی آستانه عمل کرده است؛ بعد از شروع روند آستانه، اقدام به عملیات نظامی در داخل خاک سوریه کرده و اراضی سوریه در شمال این کشور را اشغال کرده است.

 ادامه را بخوانید 

https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50669

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.