فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
#سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم!
اینقدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود.
اولویت امر تبلیغ در حوزههای علمیه
درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین
امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد.
ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.
چرا این را میگوییم؟
⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟
هدف نهایی:
ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد
هدفهای میانی و ابتدائی:
🔹اقامهی قسط
🔸تشکیل نظام اسلامی
🔹اقامه و اشاعه معروف
🔸ازاله منکر
🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح
هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود.
قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند.
شما [علما] هم که ورثهی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفهی شما عبارت است از تبلیغ
باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید.
درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته
در حوزههای علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت
درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی
اولویّت حوزهها تبلیغ است. در همهی دورهها اینجور بوده امّا در دورهی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دورهی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنیهای با اسلام شدّت پیدا میکند
تبلیغ در دورهی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت:
در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود.
امروز، هم سختافزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرمافزارها.
اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست و دچار استحالهی فرهنگی میشویم.
چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ:
1- شناخت مخاطب
باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.
در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.
سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
این مخاطب را بشناسید.
2- داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست… طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛
اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است.
جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3-داشتن روحیه جهادی
اگر روحیهی جهادی نباشد:
انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
گاهی در رفتار غلط عمل میکند.
روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است.
وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
4- توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان
در بخشهای مختلف باید مواجههی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود
لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛
فردای کشور مال اینها است،
ایمانشان باید محکم باشد
ذهنشان باید خالی از شبهه باشد
ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبهها:
*مسجد
*هیئت
*موعظه
نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی
اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازهی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی.
احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجهی اوّل، حوزهی علمیّهی قم است.
تشکیل کانونی با مأموریّتِ:
1-تهیّهی موادّ تبلیغیِ بهروز
2-تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
3-تربیت مبلّغ
سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره).
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1402/04/23 ساعت 01:49:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |