مسجد، کانون تحول جامعه انقلابی ۱

 #سخن_هفته | مسجد، کانون تحول جامعه انقلابی

 نگاهی به مؤلفه‌ها و کارکردهای مسجد تراز انقلاب اسلامی

 مرکز حرکت نهضت اسلامی

🔹 از ابتدای شکل‌گیری هویت مسجد در اسلام و تاریخ اسلام، این مکان مقدس و پربرکت منشأ تحولات مهمی بوده است که نتایج و ثمرات گسترده آن مشهود است. در عصر کنونی نیز مساجد به‌عنوان مرکز اصلی مبارزه با رژیم طاغوتی، نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. روحانیت و مردم در مساجد علاوه بر تحکیم معارف اسلامی، به تقویت مبانی و شیوه مبارزه سیاسی می‌پرداختند و شبکه مبارزان انقلابی، حول منبر و محراب شکل گرفته بود. «یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی… این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند… و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته رژیم طاغوت شد.» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه نهضت نیز «مرکزِ تشکّل لازم بود، هسته‌ی مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ی مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد… بعد هم یک سازمان‌دهی عظیم مسجدی تشکیل شد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ در دوران دفاع مقدس هم محوریت با مساجد بود واقشار مختلف «از مساجد [به جبهه] اعزام شدند، پیکرهای مطهّر شهدا به مساجد برگشتند، در مساجد غالباً توجیه شدند.» ۱۳۹۸/۹/۶ نقش مساجد در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های گوناگون سازندگی، خدمت‌رسانی و تقویت اموراجتماعی، کمک‌های مؤمنانه، بصیرت‌افزایی سیاسی و کار فرهنگی و… تداوم چشم‌گیری داشته است. از این رو لازم است تا با نگاه به ظرفیت بالای مساجد که می‌توانند قطب فرهنگی و اجتماعی هر محله و منطقه در روستاها و شهرها باشند، اصول و مؤلفه‌های مسجد تراز اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

 پایگاه همه‌ی کارهای نیک

🔹 در جامعه اسلامی، مسجد چه جایگاهی دارد و مساجد چگونه می‌توانند در جامعه به اصلاح امور اجتماعی و تقویت فرهنگ کمک کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانیم که «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه میسازد. در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاهها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاهها و بیمارستانها و بوستانها و گردشگاهها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.» ۱۳۹۰/۷/۱۹

🔹 مساجد متعلّق به تمامی اقشار یک جامعه اسلامی است و «همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه‌] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ اما باید توجه داشت که تمامی اموری که در مسجد انجام می‌گیرد بر مدار الهی باشد «اگر کار اجتماعی هم در اینجا انجام میگیرد… باز بر محور ذکر است.‌» ۱۳۹۵/۵/۳۱ بنابراین در اجتماع اسلامی نقطه‌ی عزیمت، عبارت است از مسجد و ایجاد این مرکز مهم از ابتکارات اسلام بوده است.

 پایگاه تعلیم و نشر معارف دینی

🔹 ماهیت «مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید… شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون می‌آیند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ و این شیوه نبوی(ص) که مسجد تنها جای نماز نیست بلکه پایگاهی جهت تعلیم و نشر معارف و علوم دینی است، وظیفه و کارکرد امروز مساجد را به خوبی نشان می‌دهد. «مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.» ۱۳۸۹/۷/۱۸ مسجد به عنوان محل اجتماع مؤمنان، نمی‌تواند نسبت به مسائل محیط پیرامون خود بی‌تفاوت باشد، بلکه ظرفیتی بی‌بدیل در دستگیری از محرومان، رسیدگی به احتیاجات اهالی و مرکزی برای صلح و رفق و مدارا است. «مسجد پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است… در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی آحاد وظیفه دارند، مسئولیّت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امّت. بنابراین اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است.» ۱۳۹۵/۵/۳۱

 ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.