معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»

#تبیین_و_تحلیل | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»
 مفصل‌ترین درس خارج فقه در موضوع غناء
 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری
 رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به بحث غناء رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب(1) را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمی‌شود.
این یک نکته اساسی است که در همه بحث‌ها ما باید مد نظر داشته باشیم و متأسفانه در حوزه از آن غفلت می‌شود. یکی از فضلا یک تعبیر دارد صفر پژوهی. صفر پژوهی یعنی اینکه تحقیقات پیشینیان را در نظر نگیریم، خودمان بیاییم و راجع به یک موضوعی کار کنیم. لذا گاهی اوقات که یک حرفی را می زنیم، پیشینیان را ندیده‌ایم همان حرف اشتباه را تکرار می‌کنیم.
ایشان روایات غناء را محور قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب می‌خوانیم. روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضی‌ها را قبول کردند و بعضی‌ها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
 میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود 70 جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است و خود این کتاب می‌شود یک منبع تحقیق برای درس‌های خارج بعدی که اساتید می‌خواهند بگویند.

1) کتاب غناء، موسیقی، تألیف حجت‌الاسلام مختاری

 ادامه گفتگو را بخوانید ?

http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.