مقایسه کردم والدین خود با والدین دیگران

#راه_نما | مدتی است پدر و مادرم را با والدین یکی از دوستانم مقایسه می‌کنم، از لحاظ اینکه چه قدر با فرزندشان پایه بوده و پدر ومادر با حالی هستند. البته پدر و مادرم را دوست دارم ولی این موضوع باعث اذیت و آزار من شده است. چطور این موضوع را در ذهن خودم حل کنم؟

دیدی بعضی آدم‌ها وسواس شست و شو دارند؟ فکر می‌کردم مشکل وسواسی ها فقط با کثیفی و تمیزی است و وقتی با این چیزها درگیر نشوند، مشکلشان حل می‌شود. تا وقتی بیشتر مطالعه کرده و فهمیدم، وسواس‌ها با مدل‌های مختلفی خودشان را نشان می‌دهند. مثلا وسواس کالری و چقدر خوردم! یا وسواس میکروب و سرطان. موضوع در موقعیت‌های مختلف عوض می‌شود، ولی حال بد مبتلایان به وسواس، مشابه.

 مثالم کمی خشن بود، ولی این مثال را زدم تا ماهیت “ناراضی” بودن را درشت بیاورم جلوی چشمت. وقتی عادت به حال “ناراضی” درون کسی جا خوش می‌کند، اول یک حس کوچولوست. بعد ریشه می‌زند، ریشه می‌زند و یک دفعه می‌بینی، طرف مقابل هیچ وقت حالش خوب نیست.

 همه ما طرفدار بهترین‌ها هستیم. تا اینجایش درست. بین وضع موجود و وضع مطلوب، مقایسه می‌کنیم. درست. می‌فهمیم وضع موجود یک چیزهایی کم دارد! موافقم. اما از اینجا به بعد، راه آدم‌ها از هم جدا می‌شود.

 اینجا که هر کدام تصمیم می‌گیریم، چقدر انرژی روانیمان را برای چیزهایی که نمی‌توانیم تغییر دهیم و می‌دانیم که نمی توانیم تغییر دهیم، خرج می‌کنیم؟ یک بار بنشین و دودوتا چهارتایش را بنویس، چه چیزهایی داری، چه چیزهایی نداری، کدام‌ها را می‌توانی تغییر بدهی و برنامه‌ات برایشان چیست؟ یک نقشه حسابی برای خودت بکش!

 سبک رابطه‌تان با پدر و مادرت ، چیزی نیست که دوست داری؟ شاید این جزو چیزهایی باشد که بشود کمی برایش کاری کرد. گفت و گوی همدلانه و صمیمی، از مهارت‌هایی است که توقع ندارم در سنین نوجوانی در آن ماهر باشی. ولی وقتش هست که تمرینش کنی.

 یادت باشد وقتی داری به رابطه‌تان فکر کرده و هرچه به ذهنت می‌رسد روی کاغذ می‌ریزی؛ در پیدا کردن نقاط ضعف و قوت دقت کافی داشته و به خاطر ناراحتی‌های پیش آمده از نقطه قوت‌های موجود غافل نشوی.

 برای تمرین، اول روی کاغذ با آنها حرف بزن، نیازهایت را بدون متهم کردن و دنبال مقصر گشتن، بگو. بعد بنشین جای آن‌ها فکر کن و جواب بده. مثل یک کارآگاه لا به لای جمله‌های نوشته شده بگرد و حدس بزن، چطوری حرفت را بیان کنی، کمتر سوء تفاهم پیش می‌آید، بیشتر به دل هم راه پیدا می‌کنید، سعی کن درکشان کنی. وقتی آماده شدی، برو سراغ تمرین جلوی آینه (یا یک دوست) و در نهایت اجرا…

 اما یادت نرود، هرجا سازش بد باشد، در خانواده خیلی هم خوب است. بالاخره چیزهایی هست که نمی‌توانیم تغییر دهیم! ناراحتی برایشان ممنوع نیست، ولی هر چقدر زودتر سعی ‌کنی مثل یک شخصیت بالغ، نداشته‌ها را در آغوش بگیری، قد روحت بلند و بلندتر می‌شود و چندی که گذشت، از این که چقدر آزارت می‌دادند، تعجب می‌کنی.

 راستی! سرت را گرم یک مهارت حسابی کن.‌ بیکاری و تنهایی اندازه غول کمبودها را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند

 مسائل نوجوانی شما برای‌ نو+جوان مهم است، مشاوران در بخش #راه_نما به سوالات منتخب شما که از طریق @alo_nojavan برای ما بفرستید پاسخ می‌دهند و راهنمایی‌‌تان می‌کنند.

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.