پاسخ‌گویی برای نیازهای زمانه مردم

#تبیین_و_تحلیل | پرونده «متفکر نابغه» در تجلیل از شهید سیدمحمدباقر صدر ‌‌

 خاطراتی از حجت‌الاسلام والمسلمین اوحدی، از شاگردان شهید صدر

 پاسخ‌گویی برای نیازهای زمانه مردم

 شهید صدر در کتاب «فلسفتنا» ابتدا فلسفه‌ی سرمایه‌‌داری را مورد بحث قرار داده و بطلان این فلسفه را در حل مشکل اجتماعی انسان به اثبات رسانده است. بعد از نقد سرمایه‌داری و فلسفه‌ی مارکسیسم که همان الشعوبیة است، ماتریالیسم تاریخی را مورد نقد قرار داده، فلسفه و جهان‌بینی مارکسیسم را ابطال کرده و بعد فلسفه‌ی اسلامی را به عنوان فلسفه‌ی برتر به اثبات رسانده و اسم کتاب را هم «فلسفتنا» گذاشته، یعنی فلسفه‌ی ما مسلمانها.

 همچنین چون مارکسیسم مدعی این بود که ما طرح اقتصادی جهان را برای برقراری مساوات و عدالت در مقابل نظام کاپیتالیسم سرمایه‌داری به ارمغان آوردیم، لذا ایشان کتاب «اقتصادنا» را تألیف کردند. در بخش اول نظریه‌ی اجتماعی و اقتصادی کاپیتالیسم را مورد نقد علمی بر اساس نظریه‌ی خودشان قرار دادند و در بخش دوم ماتریالیسم تاریخی را بر اساس مبانی و صحبت‌های مارکس و انگلس مورد نقد قرار دادند و بعد هم اقتصاد اسلامی را به عنوان یک اقتصاد برتر مورد بحث قرار دادند.

 این دو تا کتاب توانست موجی را در بین تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاهی‌ها و فرهنگی‌ها به وجود بیاورد و اینها را دوباره به اندیشه‌های اصیل اسلامی برگرداند. این دو کتاب جاودانه است و هنوز بی‌نظیر است و در موضوعی که مورد بحث قرار داده حرف آخر را زده است، نظریه‌ی اسلامی را به عنوان یک نظریه‌ی اصیل و منسجم ارائه داده است. تا الآن هیچ کسی از مارکسیست‌ها و کاپیتالیست‌ها نتوانسته ایرادی بر این کتابها بگیرد.

 به مناسبت ایام سالگرد شهادت شهید صدر (19 فروردین 1359) بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده «متفکر نابغه» به معرفی ابعاد مختلف شخصیت شهید صدر می‌پردازد.

 برای مطالعه متن کامل این گفت‌وگوی جدید روی لینک زیر کلیک کنید:

http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=42237

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.