پاسداشت سرمایه‌ معنوی کشور 1

 #گزارش_هفته | پاسداشت سرمایه‌ معنوی کشور

 چرا رهبر انقلاب بر ترویج آثار مربوط به دوران دفاع مقدس و ادبیات جهاد و مقاومت تأکید دارند؟

🔻 گذشته، چراغ راه آینده

🔹 گذشته هر ملتی، امروز و فردای آنها را می‌سازد. اینکه نسل‌ امروز یک جامعه از گذشته دور و نزدیک خود باخبر باشند و بدانند در نزدیکی زندگی و زمانه آنها چه گذشته است، چشم‌هایشان را بازتر و نگاهشان را به مسائل و رویدادها عمیق‌تر می‌کند. هرگاه جامعه‌ای دیروز خود را از یاد ببرد و امروز و فردایش را در توهم و بی‌خبری بگذراند، کمترین نتیجه این غفلت، هضم شدن در اتفاقات و نابودی هویت تاریخی و ارتباطات بین نسلی آن جامعه خواهد بود.

دفاع مقدس ملت ایران در برابر جبهه مشترک دشمنان که طمع نابودی این کشور و انقلاب را داشتند از همین قبیل تجربه‌های گران‌سنگ و کم‌نظیر است. تجربه‌ای که اگر به صورت دقیق، واقعی، هنرمندانه و به موقع بازخوانی و بازگویی نشود، پشیمانی فردا سودی به حال غفلت‌کنندگان از این رویداد بزرگ نخواهد داشت.

🔹 در این جریان، علاوه بر تولید آثار سینمایی و تلویزیونی و نگارش کتاب‌های مستند، تخصصی و نیمه‌تخصصی، کتاب‌های «خاطرات شفاهی» نسل دفاع مقدس، اعم از رزمندگان یادگار آن حماسه و یا خانواده‌‌های شهدا و ایثارگران نیز، گونه‌ای ارزشمند از تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس است که می‌تواند در قالبی جذاب و روان و در عین حال ساده و باورپذیر، حقایق ارزشمند دوران جنگ تحمیلی را برای نسل امروز و فردا روایت کند و تصویری روشن و شفاف از آن رویداد تاریخی عظیم، پیش چشمان مخاطب قرار دهد.

«یک جوان امروز، نوجوان امروز، [باید] بداند که وقتی ما میگوییم دفاع مقدّس، این دفاع مقدّس چه بود؟ این از زبان آنها [بیان شود]؛ کما اینکه بعضی از کتابهایی که نوشته شده که بنده هم یادداشت‌هایی در کنار بعضی‌هایش نوشتم، ازاین‌جهت خیلی خوب است که نشان‌دهنده‌ی همین است که جزئیاتی که آنجا وجود داشته، آن ابتکارها، آن فداکاری‌ها، آن غربتها، آن گذشتها، آن شهامت ها و شجاعت هایی که افراد در حین عملیّات و در قبل از عملیات انجام دادند، در آن لحظات سخت کارهایی که انجام دادند، اینها در بعضی از این نوشته‌ها خوب تصویر شده، خوب تبیین شده؛ اینها هم برای نسل جوان تبیین بشود… اگر چنانچه افرادی که اهل نگارشند، اهل قلم خوب هستند، اهل ذوق در این معانی هستند، بنشینند تصویرسازی کنند، کتابهایی کوتاه که جوان حوصله کند بخواند، اینها را بسازند، کتاب تولید کنند… این، دلها را جذب خواهد کرد؛ افراد را تحت تأثیر قرار میدهد» ۱۳۹۵/۷/۵

🔹 بازخوانی و انتقال دقیق این حقایق درس‌آموز به نسل امروز و فردا، استحکام پایه‌های هویتی و فرهنگی جامعه را تضمین خواهد کرد. «خاطره‌ی این هشت سال دفاع مقدّس را نگذارید فراموش بشود… این کتابهایی که نوشته میشود مهم است، اینها ارزشمند است… در واقع یک تزریق سیمان به این پایه‌هایی است که میخواهیم اینها را مستحکم کنیم، میخواهیم اینها را ماندگارتر کنیم؛ تقویت پایه‌های انقلاب است، تقویت پایه‌‌های پیشرفت کشور است.» ۱۳۹۶/۳/۳ 

🔻 دو دهه جهاد، برای حفظ یک میراث ارزشمند 

🔹 حدود دو دهه است که نگارش «خاطرات شفاهی» دوران دفاع مقدس از زبان نسل آن روز، رونق بیشتری گرفته و به ویژه در ده سال اخیر، این جریان سرعت و عمق بیشتری هم یافته است. امتیاز و ارزش این آثار از آن جهت است که به صورت مستقیم و بی کم و کاست، جنگ تحمیلی را با همه ابعادش تصویر کرده و به نوعی، پایه‌های «جامعه‌شناسی و مردم شناسی دفاع مقدس» را پی‌ریزی می‌کند.

«نورالدین پسر ایران»، «پایی که جاماند»، «دا»، «من زنده‌ام»، «عصرهای کریسکان»، «دختر شینا»، «تنها گریه کن»، «حوض خون»، «وقتی مهتاب گم شد»، «خداحافظ سالار» و … تنها نمونه‌هایی از این جریان مبارک فرهنگی است که هر کدام تلاش کرده‌اند تا به سهم خود، نگذارند آن مقطع بی‌نظیر از تاریخ این مرز و بوم فراموش یا تحریف شود. اکنون این جریان تبیین هنرمندانه، کم‌کم به بازخوانی و بازروایت جهاد مخلصانه دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها در دفاع از حرم اهل بیت نیز رسیده است تا این مقطع از تاریخ ایران زمین هم حفظ و ثبت و ضبط شود. «این کتابهای خاطرات مربوط به دفاع‌ مقدس و دفاع از حرم که چاپ میشود، خیلی باارزش است؛ این یک گونه‌ی جدید از کتاب‌سازی و تولید کتاب است که بحمدالله خوب راه افتاده و خانمها هم در این زمینه خیلی فعالند، نویسنده‌های خانم نوشته‌های بسیار خوبی دارند، از آنها من زیاد میخوانم.» ۱۴۰۲/۲/۴

ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.