پنجاه سال بعد

پنجاه سال بعد

مرور مهم‌ترین بیانات رهبر انقلاب در مهرماه 98 برای جوانان و نوجوانان

 هفدهمین روز مهر ماه دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب برگزار شد. ابتدای این دیدار تعدادی از نخبه‌گان از دغدغه‌های خود صحبت کردند. و برای همین هم بود که آقا گفتند: «این‌که جوان ما می‌نشیند در یک موضوعی که برایش مهم است فکر می‌کند و درباره‌ آن حرف و مطلب تولید می‌کند و بعد با ادبیّات بسیار خوبی این مطلب را بیان می‌کند، برای من بسیار لذّت‌بخش است».
 در این دیدار آقا چند بار به دستاوردهای علمی جوانان اشاره کردند. ایشان گفتند: «آن‌چه مهم است این است که این پیشرفت علمی که در کشور از حدود دو دهه‌ قبل به این طرف شروع شده، ادامه پیدا کند. این از هنرهای انقلاب است. این جرئت امروز وجود دارد، جوان ما با جرئت تمام وارد یک حوزه‌ علمی دشوار و پیچیده می‌شود، کارهای مهمّی انجام می‌دهد، دیگران -حتّی دشمنان- این کارهای مهم را تحسین می‌کنند».
 بخشی از بیانات آقا در این دیدار به اهمیت علوم انسانی و نخبه‌هایی که وارد این حوزه بشوند اختصاص داشت. آقا گفتند: «به همه‌ نهادهای نخبگانی تأکید می‌کنم به علوم انسانی هم بپردازند. اگر این کار شد آن وقت پرورش اندامِ علمی کشور یک پرورش مناسبی خواهد بود، کما اینک‌ه در نقشه‌ علمی کشور این معنا رعایت شده». البته آقا گفتند: «کار علمی خب کار آسانی نیست، البتّه برای کسی که طالب علم است شوق‌انگیز است، امّا کار سخت و دشواری است؛ پیشبرد کارها سخت است؛ این کار سخت اگر با امید همراه باشد پیش خواهد رفت. یکی از مایه‌های مهمّ امید عبارت است از توکّل به خدای متعال؛ وقتی خدا با انسان است یعنی پیروزی با انسان است».
 آقا در این دیدار همان افق زیبای علمی را دوباره یادآوری کردند: «باید پیشرفت ما جوری باشد که تا پنجاه سال بعد اگر کسی خواست به تازه‌های علمی دنیا دست پیدا کند مجبور باشد فارسی یاد بگیرد». 98/7/17

 بیانات آقا در مراسم دانش‌آموختگی دانش‌جوایان دانشگاه‌های افسری ارتش هم سرشار از طراوتی بود که در تمام دیدارهای جوانانه موج می‌زند. آقا علاوه بر توصیه‌ها و نکات اختصاصی در مورد ارتش، در مورد تلاش‌ و نقشه‌های فعلی دشمن گفتند: «یکی از کارهای دشمن این است که محاسبات مسئولان کشور و مؤثّران فکری کشور و در درجه‌ بعد آحاد ملّت را تغییر بدهد و اثر بگذارد. یک ملّت آزاد آن ملّتی است که این تأثیر را نپذیرد، به معنای واقعی کلمه آزادانه بیندیشد، آزادانه فکر کند و با شجاعت عمل کند و دنبال منافع ملّی خودش برود. خب، این به چه چیزی احتیاج دارد؟ به بصیرت».
ایشان خطاب به همه جوانان کشور فرمودند: «در نظام اسلامی یکایک شماها باید ببینید، بیندیشید، فکر کنید، بشناسید، تشخیص بدهید و عمل کنید؛ احساس تکلیف بکنید و مراقب باشید که در محاسبات فکری شما، دشمن تأثیر نگذارد».
 سپس از این بحث به چند نتیجه مهم اشاره کردند: «این‌که به دشمن نباید اعتماد کرد؛ خوش‌بینی ساده‌لوحانه نباید وجود داشته باشد. از حرکات دشمن نباید چشم‌ برداشت. دشمن را حقیر و ناتوان نباید شمرد. پیروزی‌ها با ارزش است، جای خوشحالی هم دارد امّا به پیروزی نباید غرّه شد». و در آخر تاکید کردند: «به سرگرمی‌های حقیر مادّی هم نباید مشغول شد؛ وقتی که [خود را] مشغول کردیم، از هدف بازمی‌مانیم».
آقا به حفظ امید در دل جوانان اشاره کرده و گفتند: «بحمداللّه جوان‌های ما سرشار و لبالب از امیدند. به کوری چشم دشمن که می‌خواهد امید را در دل‌ها از بین ببرد، این فروغ را، این روشنی را از دل‌ها بزداید، بحمداللّه امید در کشور زیاد است؛ این امید را بایستی حفظ کرد و بایستی مطمئن بود به این‌که خدای متعال وعده‌ها را محقّق خواهد کرد». 98/8/8

 آیت الله سیدعلی خامنه ای و نوجوانان ایران اسلامی
 @nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.