چالش‌های پیش‌روی دختران امروز

چالش‌های پیش‌روی دختران امروز
 پرونده #دختر_تمدن_ساز

 گفتگو با سرکار خانم سعیده صفار هرندی
کارشناس امور تربیتی و دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از وظایف اصلی دختران و زنان جوان را ایجاد الگوی جهانی برای زنان دنیا میدانند: «امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران آن است که “هویّت والای زن اسلامی” را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند.» 79/06/30
 اما وجود برخی مشکلات ممکن است مانع ایفای نقش تمدنی در دختران ایرانی شود. به همین خاطر با سرکار خانم سعیده صفارهرندی پیرامون این بحث به گفتگو نشستیم. بخش‌هایی از این مصاحبه:

 بچه‌ها باید به یک جهان‌بینی برسند که در آن جهان‌بینی اراده و مسئولیت را خوب یاد بگیرند که ازجمله‌ی مسئولیت‌های الهی و دینی ما هست. وقتی من حقوق و تکالیف خودم را ندانم و حقوق و تکالیف دیگران هم برای من محرز و مشخص نباشد، مستأصل می‌شوم و نمی‌دانم چه کار کنم. علم‌زدگی باعث شده است که بچه‌های ما مهارت‌های لازم برای ورود به اجتماع بزرگ‌تر را نداشته باشند.

 فرهنگ‌سازیِ کارکردن (داشتن شغل خارج از خانه) خانم‌ها در کشور ما خیلی جا افتاده است. امّا بعضی اوقات وقتی وارد بازار کار می‌شوند، اصلاً دلشان نمی‌خواهد که ازدواج کنند و گرایشی به خانواده داشته باشند.

 از خانواده‌ی ایرانی واقعاً آن چیزی که باید و شاید در خیلی از فیلم‌ها و سریال‌هایی که ما داریم نشان داده نمی‌شود. یا حتی خانه‌هایی که در فیلم‌ها و تبلیغات نشان داده می‌شود، بچه‌های ما را دچار یک دوگانگی می‌کند. لذا می‌ترسند از اینکه تشکیل زندگی دهند. چرا؟‌ چون «منیّت و فردگرایی» این‌قدر در این‌ها تقویت می‌شود که به « مفهوم ما» نمی‌توانند برسند.

 اگر بچه‌هایتان با شما حرف می‌زنند، شنونده‌های خوبی باشید و گوش بدهید آن‌ها چه می‌گویند. شروع به نصیحت کردنشان نکنیم. اگر ما یاد بگیریم که چگونه با بچه‌هایمان رفتار بکنیم، مطمئن باشید که آن‌ها هم برای مدت کمی هم که شده به‌سمت ما می‌آیند و نسبت به ما شوقشان بیشتر می‌شود.

 استقلال پیدا کردن، امری طبیعی، در یک سنی است. اصلاً خود پدر و مادرها هم در یک سنی دلشان می‌خواهد بچه‌هایشان مستقل شوند، اما این استقلال به معنی جداشدن از خانواده نیست. می‌توانند درون خانواده هم مستقل باشند.

مطالعه متن کامل مصاحبه ?

https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45977

 @Khamenei_Reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.