کالبدشکافی یک افول

 #تحلیل_و_تبیین | کالبدشکافی یک افول

یادداشتی به قلم آقای حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا و بین‌الملل و مترجم کتاب جامعه انحطاط‌زده، با موضوع چگونگی قدرت‌گرفتن و افول آمریکا در یک قرن اخیر

 آغاز قرن ۲۱، سرآغاز واقع‌بینی در ابعاد مختلف ایالات متحده بود. آزادی‌های مدنی و برابری نژادی و جنسیتی به‌نحوی بودند که باراک اوباما در پنجاهمین سالگرد سخنرانیِ «رؤیای آمریکاییِ» مارتین لوتر کینگ، به محقق‌نشدن آنها اذعان کرد.

🔹 جنبش‌های ناشی از فریادهای «نمی‌توانم نفس بکشم» و «زندگی سیاهان اهمیت دارد» تعبیر رؤیای تحقق این آرمان‌ها توسط یک رییس‌جمهور رنگین‌پوست بود. جنبش اشغال وال‌استریت در اعتراض به تبعیض اجتماعی و اقتصادی حاصل از وعده‌های سرمایه‌سالاری، با تقابل بانکداری سرمایه‌داران و خانه‌داری مردم شکل گرفت.

🔹 انقلاب جنسی و آزادی‌های اجتماعی، منجر به افزایش روند نزولی ازدواج و روند صعودی طلاق و مهم‌تر از همه، کاهش زاد و ولد در ایالات متحده شده است. راس دوتات نویسنده کتاب جامعه انحطاط زده و نویسنده نیویورک تایمز، در کتاب خود، نقش کاهش موالید را در جهان غرب، یکی از عوامل انحطاط و افول قدرت آمریکا معرفی می‌کند. از دیگر عواملی که او به آن اشاره دارد: تصلب سیاسی، ناتوانی صنعت فرهنگی در خلق هویت‌ها و ایده‌های جدید و توقف نوآوری و پیشرفت‌های فناوری است. مردمی که در نیمه دوم قرن بیستم در سینما و سیاست از «جنگ ستارگان» شنیده بودند و به‌دنبال رؤیای سفرهای فضایی اودیسه ۲۰۰۱ بودند، اکنون با مشکل آب آشامیدنی روبرو هستند. 

🔹 در سطح ملی و بین‌المللی نیز، ابرقدرتی که در قرن آمریکایی مدعی تعیین سرنوشت جنگ‌ها بود، اکنون با مفهوم «جنگ‌های بی‌پایان» روبرو شده است و هنوز میلیاردها دلار صرف این جنگ‌ها می‌کند. کشوری که بدون مداخله‌اش منازعات بالکان پایان نیافته بود، هیچ مجالی برای نقش‌آفرینی در روند سیاسی جنگ سوریه، به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین مسایل سیاست جهانی نیافت. در عرصه اقتصاد جهانی نیز، آمریکا جایگاه خود را تضعیف شده می‌یابد و با رقیبی به سرسختی چین، دست‌وپنچه نرم می‌کند. خروج از چندجانبه‌گرایی و کاهش همکاری بین‌المللی در دوران ترامپ نیز، بیش از پیش منجر به رنگ‌باختن نقش رهبری آمریکا شد.

 هرچند در عرصه بین‌الملل، عمدتاً از منظر نقش‌آفرینی سیاسی و نظامی و اقتصادی آمریکا در عرصه جهانی و فراز و نشیب‌های آن، به مسئله افول قدرت ایالات متحده نگریسته می‌شود، اما آنچه در درون جامعه آمریکا رقم می‌خورد، در عرصه داخلی و در لایه‌های اجتماعی است. از اعتراضات و ناآرامی‌های بعد از قتل جورج فلوید گرفته تا درگیری‌های انتخابات و پس از آن حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه، همگی نتیجه قهری قطبیت شکاف اجتماعی است که در طول قرن‌ها در این کشور ریشه دوانده است.

 ادامه را بخوانید

https://khl.ink/f/51282

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.