کتاب هم‌رزمان حسین علیه‌السلام

#معرفی_کتاب | #همرزمان_حسین علیه‌السلام

 «اگر چناچه در پیشبرد جامعه اسلامی، امکان از امام گرفته شد و عملاً زمام امر از او گرفته‌شد و نگذاشتند او به جای پیغمبر بنشیند، اینجا وظیفه‌اش چیست؟»

 «آیا امام مثل ما است که وقتی یک مسئولیتی به ما دادند و نخواستیم و یا نتوانستیم انجام دهیم، می‌گوییم خب، ما نتوانستیم دیگر؛ لایکلف الله نفساً الا وسعها- خدا هم که بیشتر از امکان و توان و قدرت بر من تحمیل نمی‌کند؟»

 «مثل آن بچه‌های بهانه گیر و تنبل که وقتی از مدرسه برمی‌گردند، اگر چنانچه دفتر مشقشان تمام شده بود، یا مداد و خودکارشان تمام شده بود، این را مغتنم می‌شمرند و می‌گویند خب ما که دفتر نداریم، پس مشق نمی‌نویسیم! آیا اینجور است مطلب؟ دست امامان که از کار کوتاه ماند، آیا اینها یک گوشه می‌نشینند و می‌گویند خب خدای متعال به ما گفته بود که شما به عنوان رهبر، مردم را هدایت کنید و جامعه‌ی اسلامی را به طرف رشد و تعالی و کمال بکشانید؛ اما حالا که ما کاری دستمان نیست، پس بنشینیم کنار؛ مثل کنارنشستگان زمان‌های اخیر و زمان ما؟ آیا امام اینجوری می‌کرد؟»

 مسلماً نه. در اینجا هم وظیفه امام این است که حداکثر کوشش و تلاش خود را به کار ببرد؛ و آنچه می‌تواند، در راه پیشبرد این مسئولیت و این هدف و خواسته خود انجام دهد؛ شاید بتواند زمام امور اسلامی را به دست بگیرد و قدرت را قبضه کند و در رأس جامعه اسلامی قرار بگیرد و جامعه اسلامی را آن‌چنان که خدا مقرر کرده، به پیش‌براند.»

«نمونه این کجاست؟»

 «اگر بخواهم یگ نمونه روشنی را که شماها خبر دارید و می‌دانید، برای شما بیان کنم، نمونه این در رفتار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است در چهل شب بعد از وفات پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله). همه شما شنیده‌اید و در کتاب‌ها نقل کرده اند و باید درست هم باشد که امیرالمؤمنین چهل شب بر درِ خانه عده‌ای ازیاران پیغمبر و قرآن و از علاقمندان به اسلام می‌رفت و حتی دختر پیغمبر را هم با خود می‌برد؛ یعنی از جنبه‌های عاطفی و فکری- هر دو- استفاده می‌کرد تا شاید از این راه بتواند یک اقلیت پولادین نیرومند را در اطراف خود جمع کند و مطمئن باشد که اگر با اینها حرکت کرد، این اسلام نونهال از بین نخواهد رفت.»

 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‌رفت در خانه‌ها و مردم او بیایند تا او بتواند برود از یک اقلیت رقیب دیگر-چون اصحاب سقیفه اقلیت بودند- از یک اقلیتی پررو و پرمدعا، اقلیتی که نظر توده مردم را با نیرنگ و تردستی جلب کرده، حق خود را بگیرد و آن شغلی را که پیغمبر و خدا و قرآن برایش معین کرده است، ادامه دهد و جامعه اسلامی را به سوی رشد، به سوی کمال، به سوی همان راهی که پیغمبر سوق میداد بکشد.

 بریده‌ای از کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام

 نوجوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_Khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.