گزارش کارگاه مقاله نویسی

#کارگاه_مهارت_افزایی_پژوهشی

#کارگاه_مقاله_نویسی

#گزارش

#معاونت_پژوهش_مدرسه_علمیه_نرجس_زاهدان

#مدرسه_علمیه_نرجس_سلام_الله_علیها_زاهدان

گزارش کارگاه مقاله نویسی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضوی دوست
استاد گرانقدر در ابتدا به مباحث مهم برای نوشتن یک مقاله پژوهشی پرداختند. از قبیل:
1- تعریف تحقیق و مقاله، 2- گونه‌های مقاله، 3- ویژگی‌های مقاله پژوهشی، 4- اجزا و ساختار یک مقاله پژوهشی پرداختند.
در ادامه به اقسام تحقیق، که می‌تواند به صورت ساده یا تطبیقی باشه و یا به صورت تک رشته‌ای یا میان رشته‌ای باشد.
چیستی مقاله عبارت است از لحاظ لغوی: به معنای سخن، گفتار، بخش یا فصلی از کتاب و یا به‌ عبارت ‌دیگر نوشته‌ای مختصر درباره یک موضوع می‌تواند باشد و از لحاظ اصطلاحی به معنای نگاشته‌ای کوتاه و بیانگر دیدگاه نویسنده و دستاوردهایی درباره مسئله خاص می‌تواند باشد.
در ادامه به گونه‌های یک مقاله پرداختند که مقاله می‌تواند مطبوعاتی، ادبی یا علمی باشد و اقسام مقالات علمی یک مقاله می‌تواند از نوع ترویجی، پژوهشی باشد.
ایشان به ساختار تشکیل دهنده یک مقاله اشاره کردند که چکیده خوب باید حاوی مطالبی از جمله: اجمالی از اهمیت موضوع، اشاره ای به عناوین اصلی مقاله و زیر شاخه هایش به صورت فهرست وار، بیان نتایج به صورت فشرده در حد دو خط باشد و اقسام گوناگون آن را ازجهت تمام نما بودن، موضوع نما یا ترکیبی اشاره کردند و اینکه کلید واژه با واژگان کلیدی با یکدیگر تفاوت دارند، واژگان کلیدی همان کلمات پر کاربرد مرتبط با اصل موضوع ما می باشد اما کلید واژه در قسمت مفهوم شناسی به کار می رود.
مقدمه که در واقع همان معرفی موضوع مقاله و ارائه کلیاتی درباره آن می باشد و بعد از آن به متن اصلی مقاله می رسد که در برخی موارد مطالب ما به صورت نقل قول می باشد که در واقع نقل قول: همان مطالبی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قرار است به منبع اصلی آن ارجاع داده شود. البته نقل قول به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می باشد که اگر نقل ما از جمله موارد آیات، روایات ، یا کلامی از رهبر می باشد که قرار نیست هیچ گونه تغییری در آن صورت بگیرد باید داخل گیومه قرار بگیرد. و اگر غیر مستقیم است که اصل مطلب باقی می ماند با اندکی تغییرات و ویرایش ها که در نهایت به صورت( ر. ک) استناد به منبع اصلی داده می شود ، که نقل به مضمون بهترین نوع آن می باشد.
در ادامه بحث نتیجه گیری را بیان فرمودند که نتیجه خلاصه ای از بحث و اجزای مقاله و بیان نتایج اصلی و امتیازات مقاله با بیان جدید است به طوری که خواننده بعد از خواندن نتیجه متوجه شود که پژوهشگر به سوالات فرعی به صورت دقیق و به ترتیب پاسخ داده است. و در نهایت شیوه نوشتن منابع را بیان کردند و منابع فارسی، عربی، لاتین از یکدیگر باید جدا باشند.

? ? ? معاونت پژوهش مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها زاهدان
@pajooheshnarjes

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.