فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
پیام خون حاج قاسمها چیست؟
یادداشتی بر مبنای مفاهیم قرآنی پیام رهبر انقلاب
«سردار بزرگ و پرافتخار اسلام، آسمانی شد.» خبری که هنوز باورش برای علاقمندان شهید و دلبستگان مقاومت سخت است. اما آنچه مهم است، «پیامی» است که هر شهید با «خون» خود به همه انسانها میدهد. «خون شهید» هم برای دشمنان پیام دارد و هم برای مؤمنان.
حضرت آیتالله خامنهای همواره در سخنانشان از مفاهیم والای قرآنی به عنوان راهبردهای الهی حرکت امت اسلام یاد میکنند. ایشان در پیام به ملت ایران در پی شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بر اساس مفاهیم قرآنی، پیروزی قطعی و نهایی را متعلق به مجاهدان جبهه مقامت دانستند؛ و این یعنی اقتداری فراتر از آنچه امروز جبهه مقاومت صاحب آن است.
اما «خون شهید» چگونه و بر اساس چه محاسباتی اقتداری مضاعف در پی دارد و چگونه فضا را متحول و دگرگون میکند؟
شهادت، پاداش الهی در برابر جان مؤمنان است
«شهادت، نعمت و هدیهی خداست؛ این هدیه را آسان به کسی نمیدهند.»(1) «شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ پرسود است.»(2) هر انسانی روزی از این دنیا میرود «کلّ نفس ذائقة الموت» اما سعادت این است که انسان با خدا تجارت کند و این «جان» را به خدا بفروشد و سود کند. «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم»(3) خدا «جان» را از مؤمنان، میخرد. اما سؤال اینجاست: مؤمنان جان خود را در برابر چه چیزی با خدا معامله میکنند؟ و خدا، جان مؤمنان را با چه بهایی میخرد؟
خداوند جان مؤمنان را در برابر «اجر» میخرد و همین، تجارت پُر سود است که شهدا را به سمت شهادت میکشاند. شهید میداند که در مکتب اسلام نه تنها خونش هدر رفتنی نیست؛ بلکه چنان «اجر»ی به او میدهند که بیشترین آثار را در هستی میگذارد.
به ویژه آنکه خود شهید از مقام بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل «اَجر شهیدی مثل حسینبنعلی (علیه السّلام) که شهادت او قابل مقایسهی با هیچ شهادتی نیست…، اصلاً قابل مقایسه نیست با اجر یک شهید معمولی.»(4) «اجر» همان چیزی است که خداوند در برابر «خون شهید» به او میدهد. همان آثار و برکات دنیایی است که قرآن فرمود «أحیاءٌ» و پاداش اخروی و مقام قرب الهی است که فرمود «عِندَ رَبِّهم یُرزَقُونَ».(5)
«زنده بودن شهید» یعنی زندگی و رفتارها و باورهای او در این دنیا امتداد دارد و در زندگی ما تبلور دارد. اصولاً «خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است… خون شهید ضایع نخواهد شد؛ شخصیت شهید که تبلور همان آرمانهای او و آرزوهای اوست، از میان مردم رخت بر نخواهد بست.»(6)
شهادتهای بزرگ، جریانساز است
وقتی به شهادت «مردان بزرگ تاریخ» مینگریم، میبینیم «اجر» شهادت آنها، غوغایی در عالم به پا کرده است. در اجر شهادت امام حسین (علیهالسّلام) همین بس که تمام خوبیها، سعادتها، شورها و شعورها و بیداریها، از خون او سرچشمه میگیرد.
این همان باوری است که دلدادگان مکتب مقاومت را امید میدهد و حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را به مقاومت در مکتب خود وا میدارد. تبلور «مقاومت» آنجایی است که ابنزیاد قصد دارد با یادآوری شهادت امام حسین (علیهالسّلام)، غم و غصه را بر پیامآوران مکتب حسینی غلبه دهد، آنان را به سازش واداشته و از ادامه مسیر باز دارد و دوران آنها را تمام شده بداند، حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میفرماید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» من جز زیبایى چیزى ندیدم «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِم»(7) شهدا کسانیاند که خداوند، سرنوشت شهادت را برای آنان رقم زده است و آنها خودشان به شهادتگاه خود شتافتند.
این پیام شهیدان است که شهادت را نه یک خسارت و زیان، بلکه بالاترین سود در دنیا میداند. سودی که آثار آن سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت. در باور شهیدان، «شهادت مردان بزرگ» برای مردم جامعهی اسلامی نه تنها خمودآور و سستکننده نیست، بلکه یک «نقش برانگیزاننده و زندهکننده برای نظام اجتماعی مسمانان»(8) دارد. شهیدان برای این شهید میشوند که «کشته شدن در راه خدا، ریختن خون مظلومان در راه خدا، این اثر قهری و طبیعی را دارد که با خود دستاوردهائی را به امت اسلامی، به ملتهای مسلمان، به تاریخ اسلام تقدیم میکند.»(9) و این همان «اجر»ی است که خداوند به شهید و خون او میدهد…
متن کامل یادداشت را از اینجا بخوانید:
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1398/10/16 ساعت 09:16:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |