آیت اللَّه "سید محمد باقر صدر" 

 سالگرد شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه “سید محمد باقر صدر” و خواهرش بنت الهدی توسط رژیم بعث عراق(1400ق) (19 فروردین 1359 هجری شمسی)

* آیت اللَّه سیدمحمدباقر صدر در 25 ذیقعده ی سال 1353 ق در شهر کاظمین به دنیا آمد. شهید صدر در 12 سالگی راهی نجف اشرف گردید و فقه و اصول را در نزد حضرات آیات سید ابوالقاسم خویى و شیخ محمدرضا آل یاسین گذراند. وی در جوانی به اجتهاد دست یافت و از 25 سالگی تدریس خارج اصول و فقه را آغاز کرد.

* آیت اللَّه صدر در طول نزدیک به 30 سال تدریس، شاگردان مستعدّی تربیت کرد که حضرات آیات سیدمحمد باقر حکیم، سیدمحمود هاشمی شاهرودی، سیدکاظم حسینی حائری، شیخ مهدی آصفی و… از آن جمله اند. همچنین کتابهای فراوانی از شهید صدر به یادگار مانده است که کتب فَلسَفَتُنا(فلسفه ی ما) و اقتصادُنا،(اقتصاد ما) سمبل قدرت نمایى ایدئولوژی اسلامی در برابر اندیشه های وارداتی شرق و غرب بود.
* ایشان تفکیک مسأله ی رهبری فکری را از مسأله ی رهبری سیاسی امکان پذیر نمی دانست و همراهِ فعالیت های فکری، به فعالیت های سیاسیِ جامعه نیز همت می گماشت.

* این مبارزات پرشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حمایت امام خمینی از ایشان، خطری جدی برای بعثیان به شمار می آمد و بدین سبب حاکمان عراق، حضور این رادمرد صحنه ی دین و سیاست را تحمل نکردند.

* سرانجام مزدوران حزب بعث عراق آیت اللَّه صدر را پس از چند روز بازداشت و اِعمال وحشیانه ترین شکنجه ها، به همراه خواهر فداکارش بنت الهدی، در 24 جمادی الاولی 1400 ق، در 47 سالگی به شهادت رساند. پیکر پاک این دو شهید در فضایی غمبار و بدون حضور مردم در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.