تسخیر لانه جاسوسی اقدامی ضروری

#تحلیل_و_تبیین | چرا تسخیر لانه جاسوسی اقدامی ضروری بود؟

 یادداشتی به قلم آقای روح‌الله عبدالملکی، پژوهشگر و مترجم کتاب «در سایه قرن آمریکایی»، با موضوع نگاهی به تأثیرات تسخیر لانه جاسوسی در مسیر پیش‌روی انقلاب اسلامی

🔻 تصویر تاریک از آمریکا و این بدبینی نسبت به اهداف آمریکا در ایران، ریشه در حافظه تاریخی ملت ایران داشت؛ هرچند در بهمن ۱۳۵۷ انقلاب مردم ایران به ثمر نشست و اندکی بعد، با برگزاری یک رفراندوم سراسری جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری شد، اما آمریکا هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن، برای شکست انقلاب از تمام عوامل و تشکیلات خود استفاده کرد

🔸دانشجویان انقلابی که نگران تغییر مسیر و توطئه علیه انقلاب بودند، به‌صورت خودجوش به سفارت آمریکا وارد شده و آن را تسخیر کردند. از آنجایی که این اقدام دانشجویان، بدون هماهنگی رسمی با دولت جمهوری اسلامی انجام شده بود، در ابتدا برخی مقامات ایران با این کار مخالف بودند؛ اما نهایتاً امام خمینی رحمةالله علیه با حمایت از اقدام دانشجویان، تسخیر سفارت آمریکا را انقلاب دوم نامید.

🔹اکنون پس از گذشت چندین دهه، درستی این دیدگاه معلوم شده است؛ زیرا اقدامی که جوانان و فرهیختگان انقلابی انجام دادند، ازهم‌گسستن سازماندهی و اتصال یک قدرت مداخله‌گر و مجهز به نام آمریکا، با حوادث داخلی کشوری بود که تجربه دیرینه‌ای در مداخله در تمام امور آن داشت و این امکان برایش فراهم بود که این نظام تازه متولد شده را متوقف و یا سرنگون کند.

🔸سی سال بعد حرکت مردم عرب در غرب آسیا و شمال آفریقا، عموماً به نتیجه مطلوب منجر نشد. یا تظاهرات مردم عقیم ماند و یا افرادی که در پی اعتراضات بر سر کار آمدند، تأمین‌کننده مطالبات مردم نبودند و میراث بی‌عدالتی و ظلم رژیم‌های سابق را حفظ کردند. در پاسخ به چرایی ناکام‌ماندن بیداری اسلامی در حصول به اهداف خود باید گفت که یک نقطه کانونی و مشترک در میان تمام آنها، قطع‌نشدن اتصال آمریکا با کشورهای مذکور بود و در نتیجه از این زمینه برای انحراف اهداف انقلابی و جهت‌دهی حوادث به سمت منافع امپریالیستی خودش بهره برد.

🔹 بیداری اسلامی که در رسانه‌های جریان اصلی به بهار عربی مشهور شد، در کشورهایی که خواسته یا ناخواسته نتوانستند اتصال خود را با آمریکا از بین ببرند، ناکام ماند و منافع آمریکا در آنها در درجات مختلف دست‌نخورده باقی ماند و حتی تقویت شد. تنها مواردی که آمریکا نفوذ و عاملیت خود را در آنجا به‌شدت از دست داد، دو کشور یمن و سوریه بودند. در هر دو مورد نیز، سفارت آمریکا بسته شد و با گذشت زمان، جبهه‌ای که مخالف آمریکا و خواستار استقلال بود، شرایط بهتری پیدا کرد.

 ادامه را بخوانید

https://khl.ink/f/51268

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.