مرگ تدریجی یک رویای آمریکایی ۱

  #تحلیل_و_تبیین | مرگ تدریجی یک رویای آمریکایی

 نگاهی به مبارزات ضد استکباری دانشجویان از تسخیر لانه جاسوسی تا میدان جهاد علمی

 اولین طنین مرگ بر آمریکا

🔹️ یکی از ویژگی‌های جنبش دانشجویی در ایران، ضد استکباری و ضد سلطه و طرفدار عدالت بودن این جنبش است. اولین بار، شعار «مرگ بر آمریکا» توسط دانشجویان دانشگاه تهران و در اعتراض به سفر نیکسون به ایران، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا سر داده شد. وی عامل کودتای ۲۸ مرداد بود. «در آن روزی که آمریکایی‌ها دشمنی را شروع کردند یعنی در بیست‌وهشتم مرداد، در ایران هیچ کس مرگ بر آمریکا نمیگفت امّا آنها ضربه خودشان را زدند؛ ضربه آنها ناشی از «مرگ بر آمریکا» نیست. بعد که ضربه زدند در شانزدهم آذر همان سال[۳۲] دانشجوها در دانشگاه تهران گفتند مرگ بر آمریکا؛ مرگ بر آمریکا یادگار شانزدهم آذر است؛ از آن وقت گفته شد مرگ بر آمریکا.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ در فاصله ۱۶ آذر ۳۲ تا اوج‌گیری نهضت ملت ایران و پیروزی آن در بهمن ۱۳۵۷، دانشگاه دوشادوش روحانیت و مردم، به مبارزه علیه استبداد وابسته پهلوی پرداخت. اگرچه گروه‌ها و افراد زیادی تلاش کردند تا فکر دانشجو و آرمان‌های او را به‌سمت افکار و نظریه‌های مارکسیستی ، لیبرالیستی و … بکشانند و دانشگاه را به ضلع مقابل انقلاب تبدیل کنند؛ اما دانشجوی مسلمان، یکی از بازوی همراه و پیش‌برنده نهضت امام خمینیماند و مسیر مبارزه را با قوت ادامه داد.

🔹️ پس از انقلاب، دولت مستکبر آمریکا دسیسه‌چینی علیه ملت ایران را ادامه داد. قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد، به شاه فراری پناه داد، اموال ملت ایران را بلوکه کرد و سفارت خود را به مرکز جاسوسی، حمایت از گروهک‌های تروریستی و طراحی کودتا علیه انقلاب ملت ایران مبدل ساخت. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سیزده آبان ۱۳۵۸، پاسخ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به این اقدامات کینه‌توزانه علیه ملت ایران بود و دانشجوی ضد استکبار، در برابر مستکبرانی ایستاد که روزگاری با ابزار پیشرفت علمی، دنیا را به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر تقسیم و ‌ملت‌‌ها را غارت کردند.

 دانشجویان و حضور فعال در مسیر پیشرفت انقلاب

🔸️ با پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه، هویت واقعی خود را پیدا کرد و به محلی برای تکاپوی علمی رشد و توسعه دانش در جهت خودکفایی و حفظ استقلال کشور، مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و استعداد جوان ایرانی تبدیل شد و دانشگاه، یکی از مهم‌ترین میدان‌های مبارزه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی با دشمن شد.

🔸️ تسخیر سفارت آمریکا و افشای اسناد خیانت و جاسوسی آمریکا در ایران، حضور پرشور در دفاع مقدس و مقابله با گروهک‌های تروریستی، شرکت وسیع در حرکت عظیم جهاد سازندگی و حضور در صحنه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم، از عرصه‌های مهم حضور دانشجویان است. «جماعت دانشجو در کشور، در دوران انقلاب خیلی سوابق خوب و درخشانی از خود به ثبت رسانده؛ از اوّل انقلاب این‌جور است. البتّه قبل از انقلاب هم در مبارزات، دانشجویان حضور فعّالی داشتند لکن آنچه بروز پیدا کرد و عاملی شد در جهت پیشرفت انقلاب، به‌طور واضح فعّالیّتهای دانشجویی بعد از انقلاب بود که یکی از اینها مثلاً فرض کنید تشکیل جهاد سازندگی بود؛ جهاد سازندگی کار بزرگی بود، اوّلین شکوفه‌های خودکفائی و سازندگی و ابتکار ملّی و اعتمادبه‌نفس ملّی در جهاد سازندگی شکل گرفت و منعقد شد. در جهاد سازندگی اینها شریک بودند، در جهاد دانشگاهی اینها شرکت داشتند.» ۱۳۹۵/۴/۱۲

 دانشگاه؛ سد مستحکم در برابر دشمن

🔹️ پس از عبور از دوره مبارزه سخت و قطع دست متجاوز دشمن بعثی به کشور، نوبت تثبیت و رشد انقلاب در عرصه‌های هویت‌ساز برای جامعه ایران بود. کشوری که در مقایسه با پیشرفت‌های علمی جهانی به اندازه دو سه قرن عقب نگه داشته شده بود، با وجود استعداد سرشار فکری و سرمایه نخبگانش، به‌سرعت باید مسیر عقب‌مانده را می‌پیمود و از بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های دولت‌های استکباری، همچون تحریم دارو عبور می‌کرد. همین شد که با شکل‌گیری جنبش تولید علم در کمتر از سه‌دهه، این راه طولانی طی شد و ایران در کنار کشورهای پیشرفته در مسائل مختلف پزشکی، مهندسی، هسته‌ای، نانو، صنعتی و نظامی، به موقعیت مناسبی دست یافت؛ به همین دلیل است که در منطق اصیل انقلاب اسلامی، برخلاف ادعای برخی متحجران، نه‌تنها دانشگاه ابزار استعمار نیست که بازوی توانمند کشور در جهت ارتقا و توانمندسازی در مقابل بدخواهان است. «دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین موانع در مقابل سلطه استکبار است؛ ما باید این را بدانیم. هدف قدرتهای گردن‌کلفت جهانی سلطه است؛ به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم؛ با علم هم سلطه پیدا میکنند. دانشگاه جلوی سلطه را میگیرد؛ یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بالا بیاورید، در مقابل سلطه دشمن یک مانع ایجاد کرده‌اید.» ۱۴۰۱/۷/۲۷

 ادامه #یادداشت_هفته نشریه خط حزب‌الله👇

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.