توصیه رهبر انقلاب برای رزمایش مواسات و همدلی

#خواندنی

توصیه رهبر انقلاب برای رزمایش #مواسات و همدلی

 این روزها که کشور درگیر ویروس #کرونا است، بسیاری از افراد و خانواده‌ها به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، با مشکلاتی مواجه شده‌اند، «عدّه‌ای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگی‌شان به سختی قابل گذران است و نمی‌توانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند.» 99/1/21 برای همین رهبر انقلاب از مردم درخواستی داشتند:

 «مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند. در صلوات شریف «شَجَرَةُ النُّبُوَّة» می‌خوانیم: وَ ارزُقنی مُواسات مَن قَتَّرتَ‌ عَلَیهِ مِن رِزقِکَ بِمَا وَسَّعتَ عَلَیَّ مِن فَضلِکَ… وَ اَحیَیتَنی‌ تَحتَ‌ ظِلِّک؛ یعنی این یکی از کارهای لازمی است که بایستی انجام بگیرد.» 99/1/21

واژه‌ی #مواسات را در لغت به معنای غمخواری و یاری دادن و کمک کردن به یکدیگر ترجمه کرده‌اند، اما در حقیقت، مواسات فراتر از این واژگان است. در ادبیات معارف دینی نیز مواسات، یعنی شریک کردن نیازمندان با خویش و سهیم کردن آنها در آنچه خود بدان نیازمند و علاقه‌مند است. یعنی شبیه شدن خود به مستمندان و نیازمندان. «همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند. مواسات یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمک‌رسانی به سوی آنها دراز کردن.» 81/9/15

گرچه بعد از بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی کمک افراد به یکدیگر در این شرایط خاص، افراد و گروه‌های مختلف مردمی به صورت خودجوش وارد میدان شده و به این دعوت، لبیک گفتند، اما کشور به بیشتر از اینها نیاز دارد. مخصوصا آنکه از چند روز دیگر، ماه مبارک #رمضان هم آغاز می‌شود و همه می‌دانیم که اساسا یکی از کارکردهای روزه‌داری، تشبّه افراد جامعه، به فقیرترین و نیازمندترین انسان‌ها است.

 «ماه رمضان، ماه انفاق است، ماه ایثار است، ماه کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک #رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و #کمک_مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.» 99/1/21 رزمایش مواسات اگرچه مبتنی بر نیاز این روزهای جامعه است، اما از طرف دیگر، رزمایش زندگی در جامعه مهدوی هم هست، جامعه‌ای که مهم‌ترین ویژگی‌های آن، عدالت و مواسات است.

 برگرفته از شماره اخیر نشریه #خط_حزب‌الله

رسانه اختصاصی نوجوانان سایت Khamenei.ir ?
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.