سرباز روز نهم! اسم تو مصطفاست۲

 ادامه #گزارش_هفته

🔹"سرباز روز نهم” حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که بی شک می‌تواند در دوره حاضر، الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند و ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود، تا جایی که سردار سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد. جوانی که در طول زندگی کوتاه خودش، منشأ آثار فراوان اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. جوانی مومن ومجاهد و صف شکن که نه فقط اسیر محیط پیرامون خود نشده، بلکه واقعیت‌های جاری در محیط را شکافته و جلو رفته است: ” کسی که مدتی با مصطفی رفت‌وآمد می‌کرد، می‌فهمید که دوست ندارد منفعل باشد، حتماً باید کاری انجام می‌داد، احساس تکلیف می‌کرد. مثلاً در جریانات سال ۸۸ می‌گفت: صرفاً حضور ما توی درگیری مشکل رو حل نمی کنه؛ باید روشنگری کرد. ما نباید بی‌خیال باشیم.” (کتاب سرباز رو نهم، ص۱۸۷)

🔹اسم تو مصطفاست

🔻«اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدر زاده به روایت همسر او است که توسط انتشارات روایت فتح در ۲۷۲ صفحه منتشرشده است. همسر شهید که پابه‌پای او جهاد را تجربه و لمس کرده و همراه و همگام با او بوده است ؛ به گونه ای که گویا اصلاً مصطفای صدرزاده، مسیر را با همراهی خانم سمیه ابراهیم‌پور طی کرده است. کتاب روایتی است زنانه از شهادت و جهاد که راوی آن بخش‌ها و زوایای ناگفته یا کمتر گفته شده از زندگی شهید و زمانه او را آشکار می‌کند. «اسم تو مصطفاست» و امثال این کتاب راوی بخش‌ها و ناگفته‌های فرهنگ جهاد محسوب می‌شوند. نیمه‌های پنهانی که چون حضور و نسبت مستقیمی با خط مقدم نبرد ندارند و در آنها کمتر خبری از گلوله و توپ و تانک است معمولاً هم کمتر در معرض توجه قرار می‌گیرند. همه اینها اما در حالی است که مجاهدان خط مقدم نبرد، ثمره پربرکت این فضا محسوب می‌شوند. زندگی اگر رویکرد جهادی پیدا کرد و حماسه ها در میدان رزم تحقق پیدا کرد، به دلیل همین عقبه و پشت‌صحنه‌ای است که کمتر موردتوجه قرار گرفته است و اهمیت و ضرورتش مثل هوا برای تنفس است. همان قدر حیاتی اما همان قدر هم نامرئی و دیده نشده. 

این کتاب بر خلاف برخی نمونه‌های ادبیات مقاومت که راوی جهاد دهه شصت هستند و سه دهه از آنها گذشته، امروزیِ امروزی‌است. شخصیت روایت داستانی کتاب «اسم تو مصطفاست» از جوانانی است که در شرایط امروز جامعه زندگی کرده و با همین تلاطم‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی روبرو بوده که همه شهروندان این عصر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. «اسم تو مصطفاست» با تصویر یک جوان مؤمن انقلابی در بطن حوادث روزمره، امکان زیست مؤمنانه در عصر جدید را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. «اسم تو مصطفاست» نه راوی مرگ و حرمان که راوی زندگی و حیات است. زندگی و حیاتی که البته «شهادت» نگین درخشان آن است. مراجعه به مسیری که این چنین شخصیت‌هایی را زیر هجوم سنگین فرهنگی و فکری دشمن، تحویل جامعه داده، راهی مطمئن برای الگوبرداری نسل جوان است. با چنین نگاهی است که کتاب‌هایی مثل «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» ترسیمی امیدبخش از رویش نسل جوان مومن حزب اللهی در کشور است که می‌توانند با ایثار و فداکاری و با همت های پولادین و اراده های مصمم و با تکیه بر ایمان و حضور در میدان، راه نیل به آینده درخشان کشور و انقلاب را تسهیل کنند.

منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله

 @Khatt_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.