سرباز روز نهم! اسم تومصطفاست ۱

 #گزارش_هفته | سرباز روز نهم! اسم تومصطفاست

نگاهی گذرا به دو کتاب پیرامون  شهید مصطفی صدر زاده که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند 

🔹از کهنز تا حلب

🔻«گاهی اوقات شما می‌بینید از یک روستا یک شخصیّت منوّر و نورانی برمیخیزد؛ از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم؛ اینها همه امیدبخش است.» ۱۴۰۲/۳/۱۴ این جملات بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، در وصف جوانی است که روح بزرگش در قالب وجودش نمی‌گنجید و هرجا تکلیف ایجاب می‌کرد، پای‌کار اسلام و انقلاب بود؛ از مسجد و پایگاه بسیج در کُهَنز شهریار و مهار فتنه ۸۸ در وسط خیابان‌های تهران گرفته تا نبرد مستشاری و رزم نظامی در سوریه برای دفاع از حرم. جوانمردی که خواندن روایت تلاش‌های فراوان و خستگی‌ناپذیری او هنوز هم به اراده‌های خاموش نهیب می‌زند.

🔹مصطفی صدرزاده، جوان برخاسته از هسته مقاومت مسجد و هیئت 

🔻پاســـــداشت فرهنــــــگ شهادت و زنده نگه‌داشتن راه و نام شهیــــدان از موضوعـــــات مورد توجـــــه حضرت  آیت الله خامنه ای است. رهبر انقلاب اسلامی، علاوه بر گفتمان‌سازی و کمک به گسترش ادبیات جهاد و شهادت، همواره جریان ادبیات مقاومت را تقویت کرده‌اند و به اذعان نویسندگان و فعالان نشر این حوزه، توجه و حمایت‌های ایشان، چراغ راه آنان در این زمینه بوده است. توصیه مکرر به مطالعه کتب شرح‌حال شهدا و تقریظ بر کتاب‌های شاخص این حوزه، حکایت از همین عنایت ویژه دارد.  در سال‌های اخیر که رشادت جوانان مقاومت به فرماندهی سردار رشید اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی نقشه شوم استکبار در منطقه غرب آسیا را خنثی و خاک کشورهای منطقه را از لوث حضور گروه‌های تکفیری و تروریست‌های دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی پاک کرد، مجاهدان مظلوم جبهه مقاومت بارها مورد تجلیل رهبر انقلاب قرارگرفتند و شهدای این حماسه به‌عنوان الگوهای نسل جدید معرفی شدند. شهید مصطفی صدرزاده یکی از همین جوان‌هاست. صدرزاده یک شخصیت فعالِ مسجدی، بسیجی و هیئتی است که دیگران را هم به این سه محیط تربیتی جذب می‌کرد. نسلی که رویش آن بسیار امیدآفرین است: «ما امروز در سرتاسر کشور، هزاران هسته‌ی مقاومت در مساجد و در هیئت‌ها داریم؛ از این هسته‌های مقاومت، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان مدافع حرم، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان مدافع امنیّت، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان بسیجی دانشجو.» ۱۴۰۲/۳/۱۴

پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» در اولین رویداد ملی تکریم فعالان مساجد سراسر کشور با عنوان «مثل مصطفی» اقدامی در این راستا  بوده و بهانه‌ای است تا مروری بر این دو کتاب داشته باشیم.

🔹سرباز روز نهم 

🔻کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده در ۶۳۲ صفحه است که توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده است. کتابی جامع که برای پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات و نگارش آن طی شش سال، دوستان و آشنایان مصطفی صدر زاده در مسجد و پایگاه و هیئت و میدان رزم، همه به خط شده‌اند تا با یادآوری خاطرات، یاد شهید را زنده نگاه دارند. خاطراتی از بخش‌های مختلف زندگی مصطفی صدرزاده که خوش‌ذوقی نویسندگان، آن را در ۹ بخش “نذر سربازی تو” ، “آجر آجر سنگر تربیت"، “طلبه میدان” ، “درجست و جوی هم سنگر"، “در مسیر روح‌الله” “فتنه سبز"، “الخیر فی ما وقع"، “در مسیر عباس"و “سرباز روز نهم” کنار هم نشانده است. «سرباز روز نهم» را می‌توان بین آثار منتشر شده درباره شخصیت شهید صدرزاده یکی از جامع و کامل‌ترین آثار دانست. اثری که پژوهش و گردآوری اطلاعات آن حدود ۶ سال طول کشیده. نکته جالب آنکه بعضی راویان کتاب که به بیان خاطرات خود از شهید پرداخته‌اند حالا دیگر در بین ما نیستند و خود به قافله شهدا پیوسته‌اند. معلوم نبود اگر گروه پژوهش «سرباز روز نهم» سراغ این موضوع‌ نرفته بودند فرصت دیگری پیش می آمد تا گنجینه خاطرات و روایت های آنها درباره شهید صدرزاده به  نسلهای امروز و فردای ایران اسلامی و انقلابی منتقل شود.

🔹 پژوهشگران و گروه نویسنده کتاب، تقریباً فردی یا کسی نمانده که با شهیدصدر زاده ارتباط و حشرونشر داشته و در این کتاب سراغش نرفته باشند. همین تعدد راوی کتاب سرباز روز نهم، باعث شده که ابعاد مختلف شخصیت مصطفی صدرزاده در حدامکان به‌صورت حداکثری ترسیم شود. شخصیت چندبعدی و جامع که نه‌تنها در جبهه‌های خط نبرد با تکفیری‌ها، یک فرمانده میدانی موفق است بلکه در همان حال در میدان فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه و فرهنگی در حاشیه شهریار هم کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

 ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.