فرمان امتحانت را به دست بگیر

#خواندنی | فرمان امتحانت را به دست بگیر

 قسمت اول

 شب امتحان اصلا شب بدی نیست. شب امتحان یعنی هنوز وقت داریم هنوز می‌توانیم تلاش کنیم و هنوز هم روزنه‌هایی برای بهتر شدن باقی مانده است. مهم این است که بدانیم از این فرصت باقی مانده چگونه استفاده کنیم؟! با چه روش‌هایی می‌توانیم آن‌چه یادگرفتیم را عمق ببخشیم و روی برگه امتحان هم عمل‌کرد بهتری داشته باشیم؟

 این حرف‌ها به این معنی نیست که اضطراب سراغ‌مان نیاید. هر چه باشد اهداف بزرگی داریم و به قول آقا در زندگی ما هیچ چیزی جای درس خواندن را نمی‌گیرد. پس همین که داریم مهم‌ترین کار این روزهای‌مان را انجام می‌دهیم کافی‌ست برای آن‌که اندکی نگرانی هم داشته باشیم ولی نه آن‌قدر که دست و پا گیر شده و ما را از حرکت کردن باز دارد. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین کارهایی که در ایام امتحانات لازم است انجام بدهید را مرور می‌کنیم…

 اهداف حال شما را می‌سازند
هدف‌های خوبی که برای درس خواندن‌تان دارید را دوباره یادآوری کنید. باز هم به خودتان بگویید من این کار را برای خدمت به اسلام و انقلاب و کشورم انجام می‌دهم اگر لازم است اول جزوه و کتاب هم هدف‌های بلند و عالی‌تان را بنویسید. مطمئن باشید نوری که در قلب شما از داشتن اهداف و نیت‌های خوب ایجاد می‌شود توان‌تان برای تلاش را هم افزایش خواهد داد.

پشتکار داشته باشید
وقتی چشم‌تان به حجم مطالعه‌تان می‌افتد نا‌امید نشوید. کتاب‌های چند صد صفحه‌ای هم یک صفحه یک صفحه خوانده می‌شوند، پس خواندن بخشی از کتاب که در توان و زمان ما می‌گنجد بهتر از آن است که هیچ چیزی مطالعه نکنیم. نوجوان پرانرژی می‌داند که برداشتن قدم‌های هرچند کوچک بهتر از سکون و رکود است. پس حرکت کنید. همان طور که آقا گفتند: «یکی از مشکلات ما این است که کار را گاهی شروع میکنیم ولی نیمه‌کاره میماند».

 واقع بین باشید
حالا که در ایام امتحانات هستید، طبیعی‌ست که زمان‌تان محدود است. علاوه بر امتحان فردا بخشی از وقت را قرار است به امتحانات روزهای آینده اختصاص بدهید و خلاصه این‌که برای لحظه لحظه‌تان باید برنامه بریزید. حواس‌تان باشد معنی برنامه ریزی کردن این نیست که از خودتان تصورات فضایی داشته باشید مثلا در مدت دو ساعت پانصد صفحه مطالعه کنید. یا این‌که نمونه سوالات پنج سال اخیر را در مدت بیست دقیقه حل کنید. برنامه‌ای که می‌ریزید باید واقعی باشد یعنی نه خیلی فشرده و دست‌نیافتنی باشد و نه این‌که زیادی راحت‌طلبانه باشد.

نقشه راه را بچینید
قبل از این‌که مطالعه را شروع کنید جزوه کتاب و دفترهایی که لازم است را آماده کرده و سعی کنید ترتیب مطالعه را مشخص کنید. درست است که در طول سال تحصیلی هم درس خوانده‌اید ولی مرور آن‌ها در روزهای امتحانات مهم است. پس خلاصه‌نویسی‌های‌تان را هم کنار دست‌تان بگذارید. در حین مطالعه نکات جدید را به خلاصه نویسی‌ها اضافه کرده و هرچه بیشتر یادداشت‌های تان را غنی کنید. غنی بودن به معنی این نیست که کل کتاب را رونویسی کنید بلکه هدف این است نگاه کلی درستی از مطالب را به شما نشان بدهد که با نگاه کردن به آن جزئیات را هم به خاطر بیاورید. خلاصه نویسی می‌تواند شبیه نقشه و نمودار و جدول باشد پس اجازه بدهید خلاقیت و ابتکار در این روزها هم فوران کند.

 مرور را جدی بگیرید
نکات طلایی، فرمول‌های مهم، تاریخ‌هایی که معلم تاکید کرده و هر چیز دیگری از این دست را روی برگه جدا بنویسید و هر چه بیش‌تر مرور کنید. یک برگه کوچک و کم حجم را می‌توانید تا آخرین لحظات همراه داشته و آن را بخوانید. مرور کردن‌های مکرر روی برگه امتحان تاثیر خودش را نشان می‌دهد.

#درس_خوان

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_Khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.