فرمان امتحانت را به دست بگیر ۲

#خواندنی | فرمان امتحانت را به دست بگیر

 قسمت دوم

 ترفندهایی برای شب و روزهای امتحانی

 شما هم این شکلی هستین؟
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در روزهای نزدیک امتحان و شب امتحان تمام خلاقیت و ابتکارتان رشد می‌کند، به کارهای هنری علاقه‌مند می‌شوید. دوست دارید همه کتاب‌های غیر درسی دنیا را بخوانید و کلی ایده فرهنگی به سراغ ذهن‌تان می آید. اول این‌که هرجایی که بیشتر چشم‌تان می‌خورد بنویسید که درس خواندن مهم‌ترین کار امروز شماست و هیچ جایگزینی ندارد. بعد هم یک کاغذ و قلم کنار دست‌تان قرار بدهید، هر کار و ایده‌ای به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید و به خودتان قول بدهید بلافاصله بعد از امتحانات به موارد این لیست یکی یکی و دقیق رسیدگی کنید.

? خلاصه‌ به دست باشید
خلاصه‌نویسی‌هایی که از ابتدای سال داشتید را چند بار بخوانید و حتی خلاصه‌تر‌شان کنید. نقشه کلی از مباحث بکشید که با نگاه کردن به آن جزئیات هم به ذهن‌تان برسد. همین خلاصه‌ها را دائم به دست گرفته و مرورشان کنید. لازم نیست برای خلاصه‌نویسی وسواس به خرج دهید، همین که هم بخوانید و هم بنویسید برای یادگیری کمک بسیار بزرگی است. فقط کلیدواژه‌های اصلی را یادداشت کنید. فراموش نکنید که شب امتحان بیشتر باید به مرور درس‌ها اختصاص پیدا کند.

 حالت خوب باشد
برای این‌که در امتحان‌تان موفق باشید باید حال جسم‌تان هم خوب باشد. این‌که از وقت شام و نهار بزنید و در آن زمان هم درس بخوانید اصلا کار هوشمندانه و منطقی نیست. تغذیه سالم و کافی داشته باشید، با ورزش و استراحت کافی نشاط‌تان را حفظ کنید. این‌که روز امتحان به خاطر کم‌خوابی یا خواب نا‌مناسب چشم‌های‌تان آلبالو گیلاس بچیند تقصیر هیچ کس جز خودتان نیست. ممکن است وسوسه شوید که از زمان خواب‌تان برای مطالعه استفاده کنید. ذهن خسته و خواب‌آلود آمادگی چندانی برای یادگیری مطالب ندارد. از طرفی زمان امتحان یادآوری آن‌چه یاد گرفته‌اید حسابی سخت می‌شود. حواس‌تان باشد کم‌خوابی دست و پای حافظه‌تان را می بندد. ممکن هم هست که وسط امتحان به کل خواب‌تان ببرد و با صدای مراقب بیدار شوید.

 بپرس که بگم
سعی کنید در روز و شب‌های باقی مانده تا امتحان حتما تعداد زیادی نمونه سوال حل کنید. جواب‌ها را تحلیل کنید و سوال جدید را دوباره حل کنید. این کار هم شما را با سبک سوالات آشنا می‌کند و هم نگرانی‌تان برای این‌که جواب سوالات را می‌دانید یا خیر بر طرف می‌کند.
البته حل کردن نمونه سوال همیشه به صورت کتبی نیست گاهی لازم است با خواهر و برادرهای‌تان مسابقه پرسش و پاسخ برگزار کنید. آن‌ها از شما سوال بپرسند و شما هم از امتحانی که آن‌ها دارند سوال کنید هم سرعت یادآوری مطالب در ذهن‌تان زیاد می‌شود و هم با نقطه ضعف‌هایی که دارید آشنا شده و تا دیر نشده جبران‌شان می‌کنید.

 اولویت اول‌ها
بعضی از مباحث در کتاب درسی به عنوان پایه سایر مطالب محسوب می‌شوند. وقتی آن‌ها را یاد بگیرید کارتان راحت شده و بهتر پیش می‌رود. پس اول سراغ این مباحث بروید. خوب یاد بگیرید و اشکال‌تان را از هم‌کلاسی‌ها سوال کنید. آن‌چه معلم برای یادگیری آن تاکید کرده است را حتما بخوانید. لازم نیست درس ها را مو به مو حفظ باشید، بلکه باید درس را به خوبی فهمیده و بتوانید به خوبی هم متنقل کنید. زمان را صرف حفظ کردن خط به خط کتاب نکنید.

#درس_خوان

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_Khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.