فرمانده عادت‌ها

#خواندنی | فرمانده عادت‌ها

 مأموریت نو+جوان برای کسانی که می‌خواهند سر و سامانی به عادت‌هایشان بدهند

 صدای قاه قاه خنده‌شان خانه را پر کرده. کنار هم نشسته‌اند و به قول خانجون گل میگن، گل میشنفن! قرار است هرکدام یک خاطره از روزهای مدرسه‌شان بگویند. گوش‌هایم را تیز می‌کنم، بلکه بتوانم از لای در، صدای آقای نقیبی را بشنوم. بابا خیلی از او تعریف می‌کند. همیشه می‌گوید:«من یکی فکرشم نمی‌کردم نقیبی پرخواب به اینجا برسه، تألیف کتاب، کارآفرینی، تحصیلات! دمش گرم واقعاً!»

 فرمانده شو!
بالاخره نوبت آقای نقیبی می‌شود. همه باهم می‌گویند:« نقیبی، جانِ ما بگو چی شد که این شدی؟! »
آقای نقیبی صدایش را صاف می‌کند و می‌گوید: «الکی که نیست، یک لشکر سرباز کمکم کردند تا اینجا رسیدم!»
چشم‌های همه گِرد می‌شود، یکهو با صدای بلند می‌گویند: «یک لشکر سرباز؟! چطوری؟!»

 آقای نقیبی خاطره آخرین باری که دیر به مدرسه می‌رسد را تعریف می‌کند. آن روز آقای ناظم به جای تنبیه به آقای نقیبی می‌گوید: «اگر فرمانده شوی همه‌چیز درست می‌شود. باید فرمانده عادت‌هایت شوی. اگر عادت‌هایت را به دست بگیری سربازهای خوبی برایت می‌شوند. سربازهایی که تا قله‌های موفقیت، قدم به قدم همراهت خواهند بود.»
صحبت‌های شیرینِ آقای نقیبی ذهنم را قلقلک داد تا از خودم بپرسم من برای رسیدن به موفقیت چه سربازهایی باید داشته باشم؟ سحرخیزی، کتابخوانی و مطالعه، ورزش روزانه، مهربانی…؟!

 سربازهایت را جدی بگیر
عادت‌ها همان رفتارهایی هستند که یک جایی به آن‌ها لبخند زدیم و چندبار تکرارشان کردیم، آن‌ها هم از فرصت استفاده کرده و در مغز ما جا خوش کردند. از آن جایی که ذهن ما خیلی صرفه‌جو و قناعت‌گر است ترجیح می‌دهد خودش را خسته نکند و بیشتر به سمت همین کارها و رفتارهای تکراری ما برود. شاید اولین بار که به پدرتان سلام کردید را به خاطر نیاورید اما با کمی دقت می‌بینید مدل سلام و احوالپرسی با پدرتان به یک عادت تبدیل شده که با فرماندهی آن می‌توانید یک سرباز برای تقویت ارتباط با پدرتان داشته باشید.

 زمانش رسیده که دست به کار شویم و سری به ذهنمان بزنیم. بررسی کنیم کدام کارها و رفتارها برایمان تبدیل به عادت شدند. تکانی به خودمان دهیم و عزم‌مان را جزم کنیم و فرماندهی‌شان را بهدست بگیریم. آن‌وقت باید ببینیم عجب سربازخانه‌ای راه انداختیم و این سربازها چقدر برایمان کار راه‌انداز شده‌اند. سربازهایی که باید آن‌ها را جدی بگیریم و به قول آقا: «تا آخر عمر با ما همراه خواهند بود. 98/٣/1»

اگر می‌خواهی سروسامانی به عادت‌هایت بدهی و فرماندهی‌شان را قبول کنی در مجموعه مأموریت‌های #فرمانده_عادت‌ها با نو+جوان همراه شو:
حتماً یادت هست در شهریورماه مأموریت #دفتر_ثانیه_ها را اکران کردیم. یکی از کارهایی که در دفتر ثانیه‌ها باید انجام دهی، همین لیست کردن عادت‌ها و بررسی آن‌هاست. چند روز رفتارهایت را زیر نظر بگیر. یک لیست از عادت‌هایت تهیه کن. عادت‌هایی که تو را به هدف‌هایت نزدیک می‌کند را روی کاغذ کوچک سبز بنویس و آن‌ها که تو را از هدف‌هایت دور می‌کند را روی کاغذ قرمز بنویس. کاغذهایت را داخل یک لیوان شفاف بزرگ بینداز. لیوانت چه رنگی به نظر می‌رسد؟

 از لیوانت عکس بگیر و با #فرمانده_عادت‌ها برای ما در #مأموریت ارسال کن.

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.