قله پاسداری 2

 ادامه #سخن_هفته

جهاد اکبر

🔹نظام اسلامی به دنبال این است که با استفاده از شیوه‌های مختلف فساد را از جامعه ریشه‌کن کند و تقوا مهم‌ترین عامل ریشه‌کنی زمینه فساد درونی انسان‌ها و در جامعه است. «اگر در نظامی، مسئولان نظام باتقوا باشند، فساد در آن نظام راه پیدا نمی‌کند. اگر در یک جبهه جنگ، مسئولان و فرماندهان باتقوا باشند - یعنی همین مراقبت دائمی از خود - موجب می‌شود که هیچ خسارتی وارد نشود.» ۱۳۷۶/۶/۲۶ نباید آثار مهم تقوای اجتماعی را نادیده گرفت و آن را صرفاً محصور در ساحت فردی دانست. در این نگاه، جهاد نظامی و نبرد سخت با دشمنان که از خطیرترین  آزمون‌های یک ملت است، در برابر جهاد با نفس یک کار کوچک محسوب می‌شود. «نبی‌اکرم اسلام، بعد از آن‌که از میدان جنگ سختی برگشتند، فرمودند: «این جهاد اصغر بود و بعد از این، نوبت جهاد اکبر است». جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس. جهاد با نفس را فقط در یک محدوده‌ی شخصی نباید محصور کرد…آدمی با آن شیطان درونی خود باید دائم مبارزه کند و او را مهار بزند تا نتواند انسان را به کارهای زشت وادار کند. لکن جهاد با نفس، در محدوده‌ی عظیم اجتماعی هم معنا دارد. آن، این است که این روحیات پیروزی‌آفرین و احساسات و تفکراتی را که توانست آن امتحان را به آن شکل افتخارآمیز به پایان برساند، در خودمان حفظ کنیم و خود را رها نکنیم.» ۱۳۷۱/۷/۲۹

🔹از دیگر ثمرات تقوا، امیدواری و دوری از یأس است. تقوا به معنای مراقبت از خود و پرهیز از هرچیزی است که مانع رشد انسان است و در نقطه مقابل یأس مهم‌ترین عامل توقف و بی‌تحرکی است. «تقوا یعنی خود را مرتّباً مراقبت‌کردن و مواظب بودن. مراقب خودتان باشید که دچار یأس و ناامیدی و [اینکه] نمی‌شود و فایده‌ای ندارد و مانند این حرف‌ها نشوید.» ۱۴۰۱/۲/۶

🔹تقوا موجب فلاح توأمان دنیوی و اخروی و پایبندی به تقوا راه‌حل گرفتاری‌های امروز جوامع بشری است. «در جامعه‌ای که بد عمل کردن نسبت به محرومان با بی‌اعتنا بودن نسبت به آنان همراه نباشد؛ مال مردم خوردن وجود نداشته باشد؛ اگر خُلقيّات اسلامی همان چیزهایی که در اسلام برای یک انسان فضیلت است، همان چیزهایی که به تعبیر روایات، جنود عقل است رواج پیدا کند؛ مردم اهل صبر و استقامت باشند؛ اهل توكل و تواضع و حلم باشند، نسبت به یکدیگر بدبین نباشند؛ نسبت به احوال یکدیگر بی‌تفاوت نباشند؛ نسبت به سرنوشت جامعه قناعت وجود داشته باشد؛ زیاده‌روی و اسراف و ریخت‌وپاش و این چیزها نباشد و نشانی از حرص و افزون‌طلبی در امور مادّی نباشد، این جامعه به بهشت و گلستان تبدیل می‌شود. گرفتاریِ امروز مردم دنیا، حتّی کشورهای ثروتمند و پیشرفته، این چیزهاست. تهی‌دستی از اخلاقیات است که انسانيت را امروز در دنیا پریشان کرده است.» ۱۳۷۶/۱/۱ 

🔻ریشه تقوا و پرهیزکاری اعتقاد به عالم 🔹معنا و محدود ندانستن زندگی به حیات دنیوی است. معنویت در عرصه نزاع جبهه حق و باطل در جهان امروز نیز جایگاه والایی دارد. «وجهه‌ی جهانی و بین‌المللی انقلاب، عبارت از پیام معنویت در سطح جهان است. دنیا غرق در مادّیت است. دسته‌ای سردمداران و شبکه‌های اختاپوسی مادّی، از یکی دو قرن پیش، دنیا را به‌سوی مادی‌گری سوق داده و ملت‌ها را در منجلاب مادی‌گری غرق کرده است.» ۱۳۷۴/۳/۱۴ حرکت عظیم انقلاب اسلامی به سمتی است که معنویت  در دنیا زنده شده و جهان غرق در مادیات از اسارت نجات یافته و فلاح واقعی را برای بشریت به ارمغان آورد.

👈🏻پایان اینکه در راه این حرکت عظیم همه باید در برابر عوامل خطرزایی چون: غفلت از خدا، مغرور شدن به دستاوردها، خسته شدن از کار جهادی، بی‌توجهی به نعمت‌های الهی در زمان مشکلات، تردید، شک، کسالت و ناامیدی هشیار باشیم و بدانیم که «ما فصل مُشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامیدشدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ مسئولین کشور در بخش‌های مختلف باید با این روحیه حرکت کنند.» ۱۴۰۲/۵/۲۶

 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله

 @Khatt_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.